LADEN

Typ om te zoeken

Het dilemma van de doorverwijzer (Tom Lassing)

Beleggers Nieuws Laatste Nieuws

Het dilemma van de doorverwijzer (Tom Lassing)

Thuisbezorgt wilde van haar klanten een hoger percentage. In de schoonheidssalon sector had de sectorleider hetzelfde plan. De hotelsector wordt uitgeknepen door grote websites die een steeds forsere vergoeding voor doorverwezen klanten vragen.
De ondernemers gaan mokken, maar het succes van de doorverwijzers is zo groot dat ze denken dat ze de percentages kunnen opvoeren van 5% tot 15%. Dat overkwam mijn dochter in haar schoonheidssalon met Treatwell. Ze kreeg daadwerkelijk flink wat klanten vanuit het platform dat in die sector succesvol klanten zoekt en doorstuurt. Het concept werkt, dat is waar. Maar het moet wel betaalbaar blijven. Het ging in prijs extreem omhoog en dat percentage bleef maar stijgen.
Het gevolg van de percentage stijgingen is dat ze zo hoog gingen zitten dat het voor de ondernemers die de klanten kregen niet meer rendabel was om die klanten nog te willen. Mijn dochter zag de kosten zo hoog worden dat ze netto gewoon te weinig overhield. Ze heeft dus bewust gekozen om vanaf 1 januari 2018 niet langer klanten via dat platform aan te nemen. Dat scheelt klanten. Onder de streep scheelt het geen inkomen, wel omzet. Werk je echter voor de omzet of voor het inkomen?
Je wilt beide als ondernemer overleven, zowel de doorverwijzer als de ondernemer die de klant krijgt, maar waar ligt precies het punt waarop je beide tevreden blijft?
Thuisbezorgt ging naar 15% en zag toen veel restaurants afhaken en zelfs met een eigen alternatief komen. Eten.com moet nu Thuisbezorgt concurrentie gaan bezorgen. Eten.com vraagt 6% van de ondernemers.
Ik denk dat het een goede zaak is dat zo’n sector zelf weer gaat zorgen voor de werving van de klanten. Dat zou ook moeten gebeuren bij de hotels, de taxi’s, de schoonheidssalons. Het feit dat je je klanten grotendeels laat werven door een externe is toch waanzin? Waarom ben je ondernemer geworden als je in feite gaat werken voor de degene die je klanten gaat aanbrengen en die gaat bepalen hoeveel jij mag verdienen?
Ik ben zelf ook klantenaanbrenger voor anderen, maar altijd in overleg met elkaar. Het percentage ligt regelmatig fors boven de 15%, maar alleen als we daar beide van inzien dat het de beste deal is. Ik ga soms ook akkoord met een flinterdunne marge. Soms is dát gewoon de beste deal.

Tags

1 Reactie

  1. jacq 6 maart 2019

    Super bericht dit en je hebt helemaal gelijk. Per 1 april 2019 wordt het bedrag dat afgedragen moet worden aan treatwell voor een boeking bij een salon 35% excl. 21% BTW. Daarnaast vaste kosten van 15,- euro per maand (ook excl. 21% btw) Niet meer te doen lijkt mij. Daarom stap ik ook op bij treatwell. Ze worden rijk van salons die niet weten hoe ze aan (meer) klanten kunnen komen.

    Wil je alleen boeken via treatwell? Prima. Ga maar naar een andere salon. Tenzij je als klant 103,- euro wilt betalen voor een behandeling van een uur want dan hou ik hetzelfde over en tenminste genoeg om naast de behandeling ook nog de huur, energie, water, gemeentelijke belastingen, opleiding, bijscholing, producten, onderhoud en vernieuwing apparatuur en inkomstenbelasting te betalen.

    Beantwoorden

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichten velden zijn gemarkeerd met *