Peter Lynch is de legendarische stockpicker die van 1977 tot 1990 het Fidelity Magellan Fund leidde.
Dit fonds was over die periode het best presterende fonds. Het fonds wist de S&P 500 Index te verslaan met per jaar gemiddeld een 10,3%. Als u USD 1.000 had geïnvesteerd in Magellan in 1977, toen Peter Lynch de fundmanager werd, dan had u USD 21.000 gehad op het moment dat Peter terugtrad als fondsmanager.
Peter Lynch denkt dat amateur investeerders de Wall Street experts kunnen verslaan omdat de beste investeringskansen kunnen worden gevonden in het winkelcentrum, op het schoolplein of op de werkplek. Hij denkt dat kinderen in hun dagelijks leven veel eerder weten welke bedrijven succesvol zijn, dan dat Wall Street experts dat weten en vervolgens de bedrijven ontdekken.
De Wall Street goeroe denkt dat het geheim van zijn succes ligt in zijn kunde om als amateur te denken. Hij heeft het over een gezond verstand aanpak tot stock-picking: ken het verhaal en alles over het bedrijf voordat u een aandeel koopt. Blijf vervolgens het verhaal volgen. Zolang het verhaal goed is blijft u het aandeel houden, wat de markt ook doet.
Om een goed verhaal te vinden zoekt u naar beursgenoteerde bedrijven die een goed product en goede service bieden. U kunt beginnen met het vergaren van informatie zodra u een winkelcentrum, een restaurant of een sportveld op loopt. Dat is de meest directe manier om het eindproduct van het bedrijf te leren kennen. Zo komt u er het beste achter of het bedrijf sterk en groeiend is.
Zelf voelt en ziet u of de winkel schoon of vies is. Is het druk bij de kassa’s of is de zaak leeg en verlaten? Zijn de klanten tevreden of staat er altijd wel een rij bij de klantenservice? Er is een kleine kans dat u een lege Albert Heijn of McDonalds tegenkomt. Op het sportveld ziet u wat het meeste gedronken wordt, welke sportschoenen het populairst zijn. Kijk ook welke nieuwe sporten sterk aan populariteit winnen. Ga dan vervolgens zoeken naar bedrijven die van de nieuwe trend zullen profiteren. Vraag ook aan ouders, vrienden en kennissen, collega’s, dokters, techneuten, bankiers, etcetera, welke producten hen opvallen als zo enorm mooi en een echte aanvulling op wat er tot op heden beschikbaar was. Uw dokter weet welke bedrijven de beste nieuwe medicijnen of medische apparatuur op de markt brengen. Een techneut weet glashelder welke bedrijven een dominante posities in de computer- of internetbranche hebben en een manager bij de bank kan u precies vertellen welke banken de meeste winst maken.
Zodra u een beeld heeft van de kansrijke bedrijven, is uw volgende stap het dieper uitzoeken van het verhaal. U zoekt naar vakbladen, jaarverslagen en op internet. Zolang het verhaal voortduurt, wilt u weten wat er moet gebeuren om de groei vol te houden. Tevens wilt u weten welke valkuilen de winst van het bedrijf kunnen tegenwerken.
Peter Lynch gelooft dat er, over een lange tijd gezien, een correlatie is tussen het succes van het bedrijf en het succes van het aandeel. Zoek daarom naar de succesverhalen. Hij denkt verder dat u om de paar maanden het verhaal moet checken. Dat kan inhouden, teruggaan naar de plek waar u het product voor het eerst tegenkwam en kijken hoe het er nu voorstaat. Staat er nog steeds een rij voor de kassa, lopen de sporters nog steeds met de schoenen van dat merk etc. Zijn er nieuwe succesverhalen als vervolg op de eerdere verhalen? Kijk ook de bedrijfscijfers van de kwartaalberichten na. Als dat allemaal in orde is, is het verhaal nog niet uit, en blijft u het aandeel aanhouden.
Als jonge belegger zou u de wereld door de ogen van een stockpicker moeten bekijken. Nog beter is het jongeren te vragen welke bedrijven zij kansrijk achten. Discussies onderling kunnen heel veel opleveren.