Ook de Japanse automobielfabrikant Mitsubishi heeft op grote schaal sjoemelsoftware gebruikt. Al begin jaren negentig bleken hun motoren niet meer te kunnen voldoen aan de steeds strengere omissie eisen.
De oplossing werd ook door hen gevonden in bedrog. Al een kwart eeuw geleden werd sjoemelsoftware ingezet.
Toen het uitkwam was er eerst volgens het bedrijf nog sprake van onregelmatigheden bij een enkele motor. Daarna werd het alleen de Japanse markt en ik vrees dat uiteindelijk zal blijken dat het allemaal veel verder ging. Als een bedrijf eenmaal over de streep is met bedrog, dan vervagen grenzen steeds sneller.
Mitsubishi heeft ook de bandenspanning tijdens tests aangepast om zo voordeliger uit de test te komen. De aandelen van Mitsubishi halveerden nadat het bericht naar buiten kwam.
Nog altijd is het vrijwel zeker dat ook de andere autofabrikanten de zaak bedonderd hebben. Ze geven het alleen nog niet toe omdat ze hopen dat ze de bewijzen weg kunnen werken. Ook overheden staan niet te juichen om de autofabrikanten aan te klagen. Immers zijn ze allemaal bang dat het werkgelegenheid gaat kosten.
We moeten er dus niet vanuit gaan dat het bedrog actief gezocht gaat worden.