Het schandaal bij Volkswagen gaat de onderneming veel geld kosten. Helaas echter zullen ook aandeelhouders zwaar geraakt worden. Deels zijn ze dat al, door de enorme koersverliezen.
Op 19 mei 2015 stond het aandeel VW op 232,75 euro.
Op 4 november 2015 stond het aandeel VW onder de 120.
Dat is een bijna 50% verlies in een half jaar tijd. U moet denken aan een verlies van beurswaarde van meer dan 55 miljard euro!
Nu moet u weten, Volkswagen was een ‘zeker’ fonds. Dit was één van de hoekstenen van de Duitse beurs. Het was onderdeel van heel wat pensioenfonds tegoeden. En die pensioenfondsen zijn nu zenuwachtig.
Hoe zeker kunnen beleggers zijn dat die andere 50% ook niet verloren gaat?
Als we kijken naar hoe het General Motors verging, dan zouden we achteraf wel eens een verkeerde conclusie kunnen trekken. Immers staat het aandeel General Motors nog altijd op de beurs genoteerd.
Het is echter niet hetzelfde bedrijf. Het originele General Motors is failliet gegaan en de aandeelhouders van dat bedrijf zagen heel hun investering in rook opgaan.
Een nieuw bedrijf nam de winstgevende delen van de onderneming over en is later weer onder de oude naam naar de beurs gebracht.
Het is niet ondenkbaar dat zo’n scenario ook in Duitsland gaat spelen. Men brengt de claims onder in een sterfhuisconstructie en de onderneming zelf gaat zelfstandig en zonder zware hypotheek verder. Zo wordt de werkgelegenheid veiliggesteld en kan de Duitse automobiel industrie verder uit de wind blijven.
In Amerika hebben ze er weinig moeite mee. Ik denk in Duitsland ook niet. Een belegging in Volkswagen is daarom niet een advies dat u van mij zult krijgen. Daarvoor is het sterfhuisscenario gewoon te mooi om niet te gebruiken.