Toen de aflossingsvrije hypotheek werd bedacht, toen was dat eigenlijk niet in lijn met wat het beste voor de consument zou zijn. Dankzij de lagere maandlasten konden consumenten zich meer hypotheek veroorloven en hierdoor werden de huizenprijzen indertijd verder opgejaagd.
Op dit moment willen en moeten de banken de bestaande aflossingsvrije hypotheken zo snel mogelijk kwijt, en juist nu is het voor de consumenten zo mooi om ze wel te houden.
Het belang van de banken en het belang van de klanten liep nooit zo mooi uiteen.
Waarom zou ik nu die aflossingsvrije hypotheek niet aflossen?
Daar zijn enkele belangrijke redenen voor:
1. De rente is extreem laag. Dus zet hem vast met een zo lang mogelijke interessante rente en blijf profiteren van de lage maandelijkse kosten.
2. De inflatie neemt toe en daarmee wordt het eindbedrag, dat u dus ondanks de naam van de hypotheek wél moet aflossen, minder waard qua koopkracht. Dat is dus interessant voor de consument terwijl de banken zich nu zorgen maken over al die hypotheken die in wezen amper iets opleveren en straks afgelost gaan worden met waardeloos geworden geld.
Daarom willen ze er graag zo snel mogelijk vanaf.
Als u nu dus aflost, doe dat dan op de annuïteiten hypotheek met de hoogste rente.
Denk er aan, de bank doet er alles aan om u te dwingen de aflossingsvrije hypotheek af te laten lossen. Als u dus aflost, dan moet u er echt een punt van maken dat het alleen het annuïteitendeel van uw hypotheek betreft.
Ik maak het nu mee met mijn dochter. Schaamteloos doet de bank net alsof je daarover niets te zeggen hebt. Daar komen ze bij mij niet mee weg en dat merken ze in december wel, als we de volgende ronde in de strijd tegen ING ingaan.
Hoe kan een aflossingsvrije hypotheek een annuïteitengedeelte hebben?
Geen probleem, we lossen niks af .dood gaan nemen we toch niks mee. Alleen een graf 1 meter bij 2 meter…!! Wie zal profijt hebben .JA. UWE kinderen Vechten om de erfenis…. allemaal sukkels….en hebzucht van de mens …😁
Goed verhaal. Dit was ook mijn eerste gedachte bij deze (ineens zo empathische) campagne van de banken.