Met de e-tron serie heeft Audi een prachtige lijn met elektrische auto’s ontwikkeld. Er is grote vraag naar, dus allemaal prima in orde.
Toch heeft Audi de omzet met 20% teruggeschroefd. Ze willen wel leveren, maar ze kunnen niet leveren.
Het probleem is de batterij. Het is onmogelijk snel genoeg de benodigde materialen te verkrijgen waarmee de batterijen gemaakt moeten worden. Er is simpelweg in de wereld niet genoeg productie.
Nu naast Tesla ook Volkswagen en BYD op stoom komen met elektrische auto’s is de vraag naar de benodigde basismetalen enorm. De consument is echter niet bereid een hogere prijs te betalen en de fabrikanten willen niet dat hun auto’s veel duurder zijn dan vooral waterstof varianten.
De enige optie is dan om de benodigde hoeveelheid batterijen omlaag te brengen en dat kan op dit moment alleen door de productie te beperken.
Elektrisch rijden heeft een voorsprong genomen op waterstof en brandstofcellen, maar op deze manier zal waterstof de opgelopen achterstand nog wel kunnen inhalen. Laten we namelijk marktwerking op de markt los, dan worden batterijen fors duurder en dat zal waterstof alleen maar interessanter maken.
Het opslaan van energie is de sleutel naar de toekomst. Dat geldt voor auto’s, maar ook voor woning verwarming.
De revolutie is begonnen. De vraag is wanneer beleggers hun posities bewust gaan innemen. We energietransitie is niet iets wat we kunnen tegenhouden. Het gaat gebeuren, het IS aan het gebeuren. Of we dat nu leuk vinden of niet.
Ik schreef samen met Harm van Wijk een E-boek over de materie. We hebben ook dertig interessante beursgenoteerde bedrijven gevonden. Kijk hier.