LADEN

Typ om te zoeken

Wat is Castor Maritime?

Bedrog en fraude Beleggers Nieuws Laatste Nieuws

Wat is Castor Maritime?

Castor Maritime (CTRM) is een beursgenoteerde onderneming met slechts één medewerker. Die ene medewerker is zowel CEO als CFO.
Het bedrijf heeft 21 schepen in haar bezit… zegt ze. Maar is dat ook zo?
Hoe kan je 21 schepen in de vaart houden met maar één medewerker?
Hoe is dit geregeld en wie gaat er lopen met de winsten?

Het blijkt naar verluidt dat de eigenaar en enige medewerker van Castor Maritime een zus heeft. Die zus heeft ook een bedrijf en hoe toevallig… Ze gebruikt dezelfde 21 schepen.
Is dat raar, of is dat strak en effectief geregeld?

Eerst de winst. In het eerste kwartaal maakte het bedrijf voor het eerst netto winst. Namelijk 1,1 miljoen winst hetgeen neerkomt op 0,02 per aandeel.
Maar hoe kom je dan aan 1,1 miljoen winst?
Het kwam voort uit 7 miljoen bruto omzet.

Hoe is dat berekend…
De dagelijkse fee per schip was gemiddeld 12.416 dollar. Er waren in het eerste kwartaal 596 eigendom dagen van de totale vloot.
Daarbij was de vloot gemiddeld 95% verhuurt.
Kom je uit op 7 miljoen bruto omzet.

Die 7 miljoen bruto omzet moet dus wel de verhuur van de schepen zijn.
Na aftrek van alle kosten blijft er 1,1 miljoen winst over.
Castor mag dus wel blij zijn met 1,1 miljoen winst, maar is dat een mooie winst, of is dat een aalmoes voor de moeite?
We gaan eens verder zoeken…

Op zoek dus naar de kosten die Castor moet maken om met één man personeel 21 schepen in de vaart te houden…
Ik kom uit bij http://www.pavimarship.com/
Dit bedrijf zorgt voor de bemensing van de schepen.
Pavimar vraagt voor het management over de schepen een bedrag van 600 dollar per dag voor technische ondersteuning en voor de commerciële en administratieve ondersteuning vraagt het 250 dollar per dag per schip. Dat wil zeggen, ongedacht of het schip verhuurd is.
Met 21 schepen loopt dit maandelijkse bedrag flink op.
Daarbij betaalt Castor Maritime 300.000 per kwartaal aan Castor Ships SA. Dat bedrijf is (zogenaamd) de administratieve manager. Onduidelijk is wat Castor Chips allemaal doet. Dat moet ik nog nazoeken.
Hier de oprichtingakte van Castor Ships:
https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1720161/000091957420005787/d8608064_ex99-3.htm
Waar ik nog niet achter ben, is of er ook daadwerkelijk werk tegenover die 300.000 dollar per kwartaal staat.
Het is en blijft me onduidelijk hoe die relatie tussen Castor Maritime, Pavimar S.A. en Castor Ships precies in elkaar zit.
Castor Ships is overigens gevestigd op het adres van Pavimar S.A.
De Voorzitter, CEO en CFO is Petros Panagiotidis. Het mag geen verrassing zijn dat hij ook de CEO en CFO van Castor Maritime is!
De Directeur is Thaleia Kamileiri Deze Thaleia is op Internet verder nergens terug te vinden.

Kortom: Petros heeft het risico bij de beursgenoteerde onderneming gelegd, terwijl hij met de twee andere bedrijven een risicoloze inkomstenbron aanboort. Immers, die bedrijven krijgen per maand tonnen overgemaakt ongeacht of de schepen verhuurt zijn. Uiteindelijk heeft hij daar wel baat bij, want zonder verhuur gaat alles failliet, maar je moet als belegger wel weten dat de winsten van Castor Maritime flink worden afgeroomd door andere bedrijven van dezelfde directeur.

De vraag is nu dus… zijn er nog meer bedrijven die geld afromen zonder dat er veel risico tegenover staat?
Castor Maritime betaalt immers de crew. Castor Maritime betaalt ook het eten voor de crew. Zo ver ik kan zien, gaan alle operationele kosten er bij Castor Maritime af.
Dat bedrijf betaalt dus 18.600 dollar per maand per schip om het personeel geregeld te hebben. Personeel waarvoor ze dan wel alsnog alle kosten moet betalen. Naar mijn idee een prachtige deal voor het niet beursgenoteerde Pavimar S.A. Dat hiermee op dit moment maandelijks een rekening kan sturen voor 390.600 dollar. Dan kan je nog eens een paar advertenties op de Filipijnen voor zetten.
Ik kan niet inschatten of het een efficiënte manier van werken is. Zou Castor goedkoper uit zijn als ze dat werk zelf zou doen? Kan je dat allemaal doen met 390.600 dollar per maand? Door via deze weg te werken, heb je wel een familiebedrijf, maar je ziet je zus niet de godganse dag. Overigens zit Pavimar in Athene en Castor Maritime op Cyprus.

De grote vraag is nu… Kan het beursgenoteerde Castor Maritime écht wel een interessante winst maken als de markt meezit? Of is het een ‘zo zo’ winst als de markt meezit en keiharde verliezen als de markt niet meezit?
In mijn ogen zijn de vaste vergoedingen voor de contractpartijen waarbij dezelfde directeur ook partij is wel erg hoog en daarbij vraag ik me af of die bedragen qua hoogte wel serieus te verkopen zijn. Ik ken die markt niet goed genoeg om te kunnen bepalen hoeveel andere partijen zouden rekenen voor dergelijke werkzaamheden. Dát zou erg interessant zijn om te weten, dus wie daar mee over weet laat dat graag even horen!

Tags
Vorig artikel
Volgend artikel

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichten velden zijn gemarkeerd met *