Twee prijsdalingen heeft Elon Musk vorige week bekend gemaakt. Puur omdat concurrenten in staat zijn gebleken om tegen lagere kosten OOK een mooi product neer te zetten. Tesla is blijkbaar zo onzeker over haar product dat de prijs omlaag gaat als de concurrentie dat ook doet.
Ze zijn marktleider.
Marktleiders staan er bekend om dat ze de prijs zetten.
Wat Tesla nu zegt, is dat de kleine opkomende partijen de prijstrend zetten. Tesla heeft heel veel geld opgehaald en met haar extreme waardering kan ze nu nog altijd heel goedkoop geld ophalen. Het bedrijf gaat nu dus op basis van de diepe geldbuidel de concurrentie aan. De winnaar is degen die de meeste verliezen kan oplopen.
Zo was kapitalisme nooit bedoeld.
Nu wint niet de beste, maar wint degene die slechts het meeste geld kan en mag verbranden.
Dit is een race naar de bodem. Daar wint eigenlijk niemand iets mee.
Het is overigens wel de manier waarop Amazon de grootste werd. Het kan dus wel werken. Ik denk niet de de wereld er uiteindelijk blij mee moet zijn. Amazon is één van de redenen dat de centra van dorpen en steden nu steeds minder winkels en MKB bedrijven huisvesten.
Een in mijn ogen kortzichtige analyse op basis van verkeerde aannames. Het geld dat Tesla ophaalde met de laatste aandelen uitgifte is niet naar deze twee prijsverlagingen gegaan, maar naar investeringen in 2 nieuwe giga factory’s en een compleet nieuwe batterij productielijn. Daarnaast is Tesla niet alleen marktleider in productie aantallen EV’s, maar zijn zij ook marktleider in de productie efficiency van ‘S werelds beste EV. Tesla is als een van de weinigen in staat om positieve marge op hun EV’s te maken. De marge die zij maken is de hoogste in de industrie. Tesla verlaagt de prijs, omdat ze dat kan en niet uit onzekerheid. De eerste reden van deze prijsverlaging is dat hun leverings target voor Q4 op 180.000 auto’s ligt om het jaartotaal op 500k auto’s te krijgen. Q3 werden 139k auto’s geleverd en Tesla heeft daarom een flinke stijging in de afname nodig. De 2e reden is omdat de lucid cars na de prijsdaling van Tesla tot 75.000 dollar haar basis model auto op 69.900 dollar heeft geprijsd. Een auto die overigens naar verwachting pas in 2022 geproduceerd gaat worden. Tesla maak duidelijk dat zij onder haar concurrentie de baas is en heeft haar nu al verkrijgbare model S op 69.420 geprijsd. De 420 is een verwijzing naar de ruzie die Elon Musk met de SEC had toe hij de aandelen naar prive wilde halen. Feiten die ik mis in uw analyse.
Hoi Sven,
Feit is dat Tesla twee keer in één week met prijsverlagingen kwam nadat kleine concurrenten hetzelfde deden.
Dat is geen aanval op Tesla, dat is niet aangeven dat Tesla ouderwetse modellen heeft die binnenkort links en rechts door die wel vernieuwende concurrenten ingehaald gaan worden. Ik schreef slechts over het feit dat het zwak is dat de marktleider zich zo opstelt. In mijn ogen een marktleider onwaardig.
Ik moet je echter ook een compliment geven. Je bent één van de weinigen die gewoon netjes met een keurige reactie komt. We kunnen het oneens zijn met elkaar maar daarbij kunnen we elkaar wel netjes bejegenen. Mijn dank daarvoor.
Of gewoon een eindejaarsspurt naar die target van 500.000 sales & al en voorproefje van hun optimalisatie van ‘verticale integratie’? 😉💪🏻
Bijzondere uitleg. Tesla verlaagd doorlopend de prijs doordat ze doorlopend productieverbeteringen hebben. Zo worden de auto’s beter en goedkoper en bij Tesla is dat direct in de prijs verwerkt. En ja, ze kunnen hierdoor behalve op kwaliteit ook op de prijs concurreren. Al moeten concurrenten hierdoor vaak onder de kostprijs verkopen omdat de productie nog niet op orde is en ontwikkeling veel heeft gekost. Tesla maakt op elke auto nog gewoon winst en hoeft ook geen kosten af te dragen voor dealerschaps, marketing/verkoop, voorraden etc omdat ze daar gewoon niet zo veel aan doen. Wel aan innovatie, maar daardoor blijven de prijzen dan weer dalen.
Wat een vreemd artikel, tesla heeft twee modellen waarvan er 1 reeds sterk verouderd is. En de ander ook ouder is. Kan me voorstellen dat de kosten om ze te produceren aardig omlaag zijn gegaan door de jaren heen. Is toch logisch dat ze willen concurreren
Mss hebben prijsdalingen ook te maken met kostenreductie door innovaties en schaalvergroting. 3 jaar geleden zocht ik een elektrische auto en overwoog de Model S long range. Koste toen €106.000 met een range van 450 km. nu is deze auto rond de €80.000 in Nl met een range van 650 km
Ah, dus daarom in één week twee keer een prijsverlaging nadat een concurrent de prijzen aanpaste. De techniek bij Tesla maakte die week enorme sprongen! Nu begrijp ik het…
Dank je voor deze zeer inhoudelijke reactie. Echt hoogstaand!
Ron, daar ging het niet om. Het ging om twee prijsdalingen die écht kwamen direct nadat concurrenten een stap gezet hebben.
De auteur zou de beweegredenen van tesla kennen. Knap. De prijsverlaging is voor een model dat concurreert met een model dat de concurrent pas over twee jaar op de markt brengt.
Verder is de tweede prijsverlaging een grap. Niet alleen is 420 een verwijzing, maar ook 69.
Wie kennis heeft genomen van de video van battery day weet dat Tesla zich suf innoveert. Niet echt zwak. Tesla is het bedrijf dat de ICE fabrikanten bij de oren de 21e eeuw in sleurt.
Het argument dat het hele verhaal onderuit haalt is dat de bruto marge per Tesla juist is toegenomen, van 13,3% begin 2018 tot 21,0% in het tweede kwartaal van dit jaar. Tesla subsidieert zijn auto’s dus niet met de uitgifte van aandelen, dat geld hebben ze opgehaald om hun productiecapaciteit te vergroten.
De race van Tesla is die naar het verkleinen van de prijsverschillen tussen EV’s en brandstof auto’s. Als de grote automerken zich daar zorgen over maken wordt het tijd dat ze de transitie naar elektrisch vervoer serieus gaan nemen, in plaats van hybrids uit te brengen.
De eerste prijsverlaging is het doorgeven van kostenbesparingen.
De tweede is een kat en muis spelletje tussen Elon en Lucid, dat werd opgericht door een oud-medewerker van Tesla.
– Toen Lucid met de snelste tijd kwam op een Californisch circuit kwam Tesla snel met een betere tijd.
– Toen Lucid de instapversie nét onder die van de Model S beprijste verlaagde Elon de prijs weer nét daar onder.
– Toen Lucid de instapversie aankondigde meldden ze een rijbereik dat net 4 mijl meer is dan de Model S. Tesla gaat daar binnenkort weer overheen.
Die Lucid van 70K komt overigens pas over 2 jaar, ze verkopen nu auto’s van 130K, die ook pas over een jaar komen, alleen in de VS. De Model S kun je nu gelijk bestellen, wereldwijd.
Mijne heren het belangrijkste argument van Tesla is de ontwikkeling van de accu Die prijserosie geven ze door Een accu kostte 3 jr geleden € 27.000 nu nog & 15.000 en dan is er de produktiecapaciteit en de infra structuur
Tesla kan volgend jaar 1 miljoen accu‘s van 100 Kwh per jaar produceren en ze hebben dus genoeg grondstoffen ingekocht Wie anders kan dat zeggen
Bovendien is het de enige EV met een eigen laadpunten netwerk Dasr is de konkurrent nog heel ver weg van Omdat ze er niet ingeloofden
Dat oude tech last zich niet zo makkelijk weg zetten
Als je nu een Porsche koopt EV met 800 km range en hij is ergens in Spanje helemaal leeg dan ben je de sjaak want dannkun je 4 uur bij een laadstation gaan laden en vetaal je ook nog eens de hoofdprijs €0,34ct per Kwh. Dat heeft de SHELL toch gauw ingepikt en onze overheid kijkt lijdzaam toe De volgende multi national en monopolist die ons nu via het lasdnetwerk gaat uitkleden Schandalig