LADEN

Typ om te zoeken

Stadsautootjes met kleine accu’s

Beleggers Nieuws Besparen Laatste Nieuws

Stadsautootjes met kleine accu’s

De Chinese automaker BYD is hier in het westen niet zo bekend. Warren Buffett heeft 10% van de aandelen. Beleggers zouden het aandeel dus wel moeten kennen.
Ze hebben een strategische keuze rondom hun batterijen/accu’s gemaakt die heel slim is.
Ze herkennen namelijk het feit dat heel veel bedrijven en consumenten in steeds groter wordende steden verblijven. De auto’s zijn dan liefst klein en die auto’s rijden per dag qua kilometers maar een beperkte hoeveelheid met veel mogelijkheden om ook overdag de batterij op te laden..
Je kan dus uit met relatief klein capaciteit accu’s.
Ze hebben daarop LFP accu’s ontwikkeld. LFP staat voor Lithium IJzer Fosfaat.
Er zijn enkele belangrijke voordelen bij deze LFP batterijen/accu’s.
Ze zijn namelijk goedkoop en er zitten geen metalen is die snel te zeldzaam of te duur kunnen worden. Verder is het een relatief oude techniek die al ver ontwikkeld is. Batterij/accu branden zijn vrijwel uitgesloten.
Ook gaan ze veel langer mee, namelijk 5000 oplaadbeurten in plaats van 2000 voor lithium batterijen.
Nadelen zijn er ook. Deze batterijen zijn veel minder energie dicht. Ze zijn dus relatief zwaar ten opzichte van de energie die ze bevatten.
Zeker in stedelijke omgevingen zijn LFP batterijen een veel goedkopere en betere oplossing dan de veel duurdere lithium versies. Het prijsverschil is echt extreem te noemen en daarom is het te verwachten dat LFP de norm gaat worden voor de kleinere stadsauto’s. Zelfs Tesla gaat in China haar model 3 van LFP accu’s voorzien. De capaciteit van de accu komt op ongeveer 80% van de reguliere NCA batterij uit. Die 80% is in feite de aanbevolen oplaadwaarde bij NCA batterijen. Die moet je namelijk niet iedere keer tot 100% opladen. LFP batterijen kan je wel altijd tot 100% opladen.

Tags

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichten velden zijn gemarkeerd met *