LADEN

Typ om te zoeken

Nu de scholen nog (Tom Lassing)

Beleggers Nieuws Laatste Nieuws

Nu de scholen nog (Tom Lassing)

Eén van de verkiezingsonderwerpen in de VS is tussen de ruzies door de belabberde staat van het Amerikaanse onderwijs.
Hun onderwijs aan kinderen tot 16 jaar is zelfs nog beroerder dan het onze…
Maar daarmee geef ik aan dat ons onderwijs dus ook onder de maat is. Dat is correct.
Heel de samenleving veranderde met veranderingen die echt extreem ver gingen. Zo kwamen halverwege de jaren negentig de mobieltjes beschikbaar voor de gewone consument. Dat was de eerste stap in het mobieler maken van de samenleving. Rond 2010 kwam de Smartphone er voor iedereen. Alle kennis van de wereld bereikbaar met een apparaatje zo groot als uw hand en bijna overal in de wereld kunt u die kennis bereiken.
Wat doen schoolopleidingen daar dan mee?
Eigenlijk vrijwel niets.
Er is op scholen geen enkel vak dat je leert hoe je die informatie kan vinden, hoe je die moet lezen en hoe je daarop kunt voortborduren.
Voor lagere scholen bestaat Internet zelfs nog niet. Dat terwijl de consument al sinds 1995 ook op Internet aangesloten werd.
Natuurlijk, sommige lagere scholen hebben al wel tablets of ze hebben een computer in de klas, maar meer dan een paar reken en taalprogramma’s staan daar vaak niet op. Leerlingen leren niets over de computer of van het programmeren zelf.
Dat terwijl alle programma’s op die computer gemaakt zijn door ze te programmeren.
Het onderwijs is vrijwel gelijk gebleven, terwijl de samenleving veranderde van een luister samenleving naar een kijk samenleving.
Toen ik nog tiener was, toen luisterde ik naar muziek. De jeugd van nu kijkt naar muziek. Immers waarom alleen luisteren als je de artiest ook kan zien. Ik was helemaal weg van de muziek van Chic. Die groep heb ik pas enkele jaren geleden voor het eerst gezien op YouTube. Daarvoor had ik geen idee hoe de toenmalige leden er uit zagen.
Eén van mijn kinderen studeert aan de Pabo. Ze had laatst een volle dag ‘luisteren’ omdat de docenten die dag stuk voor stuk alleen maar push lessen gaven. Acht uur lang doordrammen door kennis voor te dragen en maar hopen dat er iets bij de studenten blijft hangen.
Dat was toen ik begin jaren tachtig op de toenmalige PA (nu Pabo) zat al achterhaald. De docenten doen het echter nog steeds en verwachten van de studenten dat ze het zelf in hun lesgeven wel goed doen. Nooit gehoord van monkey see, monkey do?
Waarom krijgen leerlingen geen video opname lessen, video monteren lessen, en omgaan met sociale media lessen? Waarom is programmeren geen vreemde taal?
Hoe lossen we deze enorme achterstand van het onderwijs ten opzichte van de samenleving op?
– Massaal ontslaan en compleet overnieuw beginnen met nieuwe docenten die wel in de nieuwe periode opgegroeid zijn of haar omarmen? Dat zou waarschijnlijk de makkelijkste weg zijn. Ouder dan 40 zijn is geen excuus om niet mee te gaan met nieuwe technieken. De docenten die onze nieuwe leerkrachten opleiden hebben het opgegeven. Het is ze blijkbaar de laatste veertig jaar veel te makkelijk gemaakt.
In het commerciële bedrijfsleven kom je daar in een ideale situatie niet mee weg. In ons onderwijs systeem komen ze er wel mee weg. Ze zijn beschermd door wetgeving waardoor ze arbeidsrechten hebben die gaan boven het recht van onze kinderen op goed onderwijs.
Als wij beter opgeleide kinderen willen die beter voorbereid in de nieuwe economie gaan arriveren, dan zullen we heel het in slaap gesukkelde onderwijs systeem op de schop moeten gooien. Die ingeslapen bende moeten we waarschuwen. Je hebt drie jaar om je shit op orde te krijgen en is het dan nog steeds niet op orde, dan kan je een andere baan gaan zoeken.
Misschien is het maar goed dat ik geen politieke loopbaan ambieer.

Tags

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichten velden zijn gemarkeerd met *