LADEN

Typ om te zoeken

Waarom een IPO?

Laatste Nieuws

Waarom een IPO?

In China zien we nu verschillende enorm grote internet bedrijven naar de beurs komen. Ook Alibaba, een bedrijf dat 17.000 transacties PER SECONDE verwerkt, wil 15 jaar na haar oprichting naar de beurs komen.
De vraag is dan waarom.
Waarom wil je als aandeelhouder een goedlopend bedrijf naar de beurs brengen?
Het bedrijf heeft de beursnotering niet nodig. Het is al enorm geworden zonder die beursnotering.
Het bedrijf heeft het geld niet nodig, want er gaat al genoeg geld om.
Uiteindelijk blijven er maar weinig argumenten over.
De belangrijkste is waarschijnlijk dat de huidige aandeelhouders willen cashen.
Ze zitten op een prachtig bedrijf dat misschien wel op de top van haar kunnen is gekomen. Wil je dan jaarlijks een klein dividend, of wil je gewoon in één keer cashen en voortaan bij de rijkste mensen der wereld behoren?
Is het argument dus niet vooral dat het bedrijf nu haar maximale waarde bereikt heeft?
De IPO van Google leerde ons dat achteraf gezien de potentie van Google nog lang niet bereikt was. Niemand kan in de toekomst kijken. Soms gaat het goed… Kijken we naar het succes van IPO’s, dan zien we dat 99% van de IPO’s binnen een jaar ver onder de uitgiftekoers noteren. Pas daarna weet een aantal bedrijven weer opnieuw te groeien. Een flink aantal echter komt nooit meer terug en blijkt dus achteraf inderdaad op de top verkocht te zijn.
Helaas weten we pas achteraf of een IPO interessant was. De meeste IPO’s zijn dat uiteindelijk niet. Daarover horen we dan daarna weinig. De successen blijven we zien. Die bedrijven zijn heel lang zichtbaar. Is Alibaba zo’n toekomstig succes? Ik zet er geen geld op in.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichten velden zijn gemarkeerd met *