LADEN

Typ om te zoeken

Hype aandelen

Laatste Nieuws

Hype aandelen

Waar ik regelmatig voor waarschuw, en dat doe ik vandaag ook weer, is voor ‘hype’ aandelen. Aandelen waarover u een mail krijgt waarin staat dat het ‘the next big thing’ is. Vroeger heette het ‘de volgende Microsoft’. Nu wordt Google nog wel eens als voorbeeld genoemd. Van alle honderden ‘volgende Microsofts’ blijkt Google zo’n zeldzaam bedrijf te zijn dat inderdaad ‘the next’ werd. Recent was er een enorm media circus rondom wolfraam. In Canada zou een bedrijf zijn dat ‘de hegemonie van China’ zou doorbreken. Dit aandeel MOEST nu gekocht worden, want 100 tot 500% winst in enkele maanden zou zo een feit zijn.
Ik heb er eens op gelet. Toen ik die mails in grote hoeveelheden binnen kreeg (overigens van een toonaangevende aanbieder), toen stond de koers al boven de dollar.
We zijn nu een stuk of acht weken verder en we staan rond de 50 cent.
Kortom, een halvering, daar waar een verdubbeling tot vervijfvoudiging was voorgehouden.
Het bedrijf maakt vooral veel kosten, geen winst en heeft dat ook nog nooit gedaan. Het was weer een supergok, gedaan door een service die wereldwijs mails stuurt naar honderdduizenden mensen en in feite in zo’n klein fonds de koers bepaald… Dat bracht de koers omhoog toen de lezers gingen kopen, maar nu is het mediacircus over, het bedrijf doet geen reclames meer uit en de koers, die zakt verder en verder terug.
Grote aanbieders (ook die van naam) die kleine aandelen zwaar promoten, die besodemieteren beleggers gewoon. Ze kunnen zelf enorme resultaten voorleggen, omdat ze op 0,10 kopen, dan honderdduizenden lezers aanschrijven en zo’n mini notering omhoog jagen. Het heeft weinig met beleggen te maken en de voorgespiegelde rendementen halen ze ook alleen zelf.

Vorig artikel

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichten velden zijn gemarkeerd met *