Om de crisis het hoofd te bieden zal GM nog weer enkele duizenden werknemers ontslaan. Verder is de kern van het plan de omzetting van leningen in aandelen. Er zal dus voor de bestaande aandeelhouders een enorme verwatering komen. Daarnaast zal het merk Pontiac verdwijnen. Het lijkt er zelfs op dat ze niet eens proberen het te verkopen. Pontiac staat tegenwoordig nog altijd voor ‘benzineslurpende enorme bakken’.
De vraag naar deze auto’s is zeer fors teruggelopen. De benzineprijzen zijn dan wel gedaald, maar dat is de koopkracht van de Amerikanen ook.
Het aandeel GM steeg gisteren ongeveer een kwart. Een belegging in dit aandeel is echter puur gokken. Niet alleen moet het plan nog maar goedgekeurd worden. Ook moet daarna nog maar blijken dat het genoeg is.
Niemand die daar de uitkomst van weet. Hoeveel daarna de verwaterde aandelen daadwerkelijk nog waard zijn, ook dat kan nu niemand nog voorspellen. De hoop is er nu bij beleggers dat de daling die we tot nu toe zagen te diep is gegaan. Die kans is er. Tot gisteren leek vooral het faillissement onafwendbaar te zijn. Nu is er ineens wat hoop dat ze het kunnen redden. Of die hoop reëel is… We moeten het afwachten. Puur fundamenteel is de auto-industrie de laatste jaren niet echt plek waar beleggers met plezier aan terug kunnen denken.