LADEN

Typ om te zoeken

Eén automerk + 400% omzet

Laatste Nieuws

Eén automerk + 400% omzet

Neen, geen bedrijfje als Spyker dat 10 auto’s per jaar maakt, maar het Romeense Dacia had verwacht 80 auto’s per week te verkopen en zit nu tot hun eigen grote verrassing op dit moment zelfs op 1000 auto’s per week aan bestellingen. Over heel 2009 is hun omzet al + 400%. Een mooie opsteker voor moeder bedrijf Renault, dat zelf al overweegt om enkele auto’s van het merk Renault helemaal niet meer te produceren. Zo staat de Laguna op de nominatie om niet meer vernieuwd te worden en ook de Espace loopt dat risico.
Waarom de Dacia ineens zo gewild is? In Duitsland krijg je 2500 euro voor je oude auto. Tenminste, als je er dan direct een nieuwe voor terugkoopt. Zo is het bij Dacia mogelijk al voor 5000 euro een Sandero te kopen en vanaf 6000 euro een Logan MCV. Vanaf 7000 euro zelfs de zeven persoonsversie van de Logan MCV.
Dacia’s worden gemaakt van vooral Renault onderdelen, maar zijn zoveel goedkoper om twee redenen. 1. Ze worden in Roemenië gemaakt, hetgeen vooral in de loonkosten enorm scheelt en 2. Ze bevatten 50% minder onderdelen als de Renaults zelf.
Dat maakt de auto’s iets spartaanser, maar recent reden ze met een Logan MCV van Roemenië naar Dakar en terug, puur om te kijken wat er stuk zou gaan… Helemaal niets ging er stuk.
Minder onderdelen houdt dus ook in dat er minder stuk kan en dat heeft in een economische crisis zo zijn voordelen. Dat zelfs Duitsers nu massaal overstappen op het goedkope merk Dacia had niemand verwacht. Vooral de Logan MCV is in Nederland en België al wel redelijk populair. Er rijden er ondertussen in Nederland al bijna 8000 van rond.

Vorig artikel
Volgend artikel

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichten velden zijn gemarkeerd met *