Laatste Nieuws

Eindelijk komen er importheffingen

China heeft de Europese autoindustrie zwaar kunnen raken door dumping praktijken in de EU. Ineens kwamen er vorig jaar Chinese EV’s tegen spotprijzen in Europa beschikbaar.
Dit tot verdriet van Europese autofabrikanten, maar… Nu komt het gekke… Die Europese autofabrikanten zijn nu tegen de invoerheffingen. Het gekke is dat de Europese autofabrikanten nu geen importheffingen willen laten opleggen. Ze zijn namelijk bang dat China dan hetzelfde gaat doen.
Daar in China worden hun auto’s dan onbetaalbaar, terwijl die markt groter is dan de Europese markt. Hier in Europa blijven Chinese auto’s, ondanks de extra heffingen, in prijs concurreren met de Europese aanbieders. Terwijl de Europese aanbieders bij heffingen in China er geen voet meer aan de grond zullen krijgen.
China heeft dus dankbaar gebruik gemaakt van haar machtspositie en de Europese autofabrikanten hebben een dubbele klap te verwerken. Ze verloren hun markt in de EU en ze gaan de Chinese markt verliezen.
In de VS is de importheffing op Chinese EV’s veel sneller doorgevoerd en daar is de heffing nu 100%.
De EU is veel te laks geweest. Dat was even leuk voor wie zo’n goedkope EV uit China gekocht heeft, maar het heeft de Europese fabrikanten wel zwaar geraakt.
Overigens zijn in Rusland nu ook veel Chinese EV’s de weg op gegaan. Blijkbaar zijn die slechter dan wat er in Europa rijdt. Er zijn veel klachten over die Chinese EV auto’s in Rusland. Ze vragen extreem veel onderhoud en kosten in vier jaar tijd meer dan de aanschafprijs qua onderhoud.
Volvo, nu in handen van het Chinese bedrijf Geely, heeft besloten om de productie nu deels in Europa te houden, om zo de heffingen te omzeilen. Dat zou dan inhouden dat de heffingen werken, want de productie hier houden houdt toch in dat er hier werk blijft en er hier ook belastingen betaald worden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichten velden zijn gemarkeerd met *