LADEN

Typ om te zoeken

AFM legt Postbank boete op

Laatste Nieuws

AFM legt Postbank boete op

In de nieuwsbrief van 5 juni een verkeerde link. Moet https://www.beursbox.nl/200906051280/laatste-nieuws/staat-deze-bank-op-knappen.html zijn! (Sorry)

De Postbank krijgt de boete naar aanleiding van een controle in 2007 naar 48 hypotheken en verzekeringen dossiers. Gebleken is dat in ongeveer 30% van de gevallen onvoldoende informatie bij klanten was ingewonnen. Daarbij moet u denken aan bezittingen, doelstellingen en kennis van de klant.
Bij het oversluiten van hypotheken werd bijvoorbeeld ook geen informatie ingewonnen over de kosten die de klant hiervoor zou moeten maken. Dit maakt voor het rendement van de klant natuurlijk heel veel uit en zoiets is een ernstig gebrek.
De boete voor de geconstateerde vergrijpen is 30.000 euro en daar lachen ze natuurlijk om bij de Postbank. Heel anders zou het zijn als nu heel het bestand wordt doorgelopen en nog altijd blijkt dat 30% van de klanten tekort zijn geschoten.
Ik ben het zelf niet eens met het nut van de diepgang van alle vragen, maar als de klant voor onverwachte kosten komt te staan die het rendement zeer negatief kunnen beïnvloeden, dan is dat een zeer ernstige zaak. Klanten die zich de laatste jaren lieten adviseren door de Postbank, maar ook door andere adviseurs en banken en die het gevoel hebben dat er ook bij hen iets ernstigs is misgegaan, moeten zich maar eens bij de AFM gaan melden.
Bij de woekerpremies leek het ook een storm in een glas water, maar ondertussen bleek al wel dat het een hele diepe beerput was. Ik ben ook niet meer overtuigd van het ‘per ongeluk’ de klant tekortdoen als het iets in de bancaire sector betreft. Die sector is verrot tot in de wortels. Dat bij de AFM geen alarmbellen gaan rinkelen als 30% van de dossiers niet klopt, dat geeft wel aan hoe makkelijk men binnen de financiële sector omgaat met ‘ongeregeldheden’.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichten velden zijn gemarkeerd met *