LADEN

Typ om te zoeken

Elektrisch of waterstof

Beleggers Nieuws Laatste Nieuws

Elektrisch of waterstof

waterstof

Er is een heftige strijd losgebarsten over de vraag of we naar een elektrische toekomst gaan, of naar een waterstof toekomst.
Het lijkt daarbij wel of het een of/of situatie moet worden, in plaats van een en/en.
Elektrisch staat nu op voorsprong, maar in een prille markt als de huidige stelt dat nog niet veel voor.
Beide technieken hebben voordelen en nadelen.
Het nadeel van elektrische auto’s is dat hun accu vol zit met zeldzame metalen die bij de winning een enorme milieuschade geven.


Waterstof heeft als nadeel dat de druk waaronder het opgeslagen moet worden extreem hoog is. Het is zeer vluchtig spul, dus lekkage is makkelijker dan bij regulier gas.
Kijken we puur naar verwerking in auto’s, dan zijn beide technieken te gebruiken en kosten ze ongeveer even veel. Elektrisch heeft echter een voorsprong en dat zit hem onder meer in de beschikbaarheid van tankmogelijkheden. De infrastructuur voor waterstof is er nog amper.
Waar is waterstof heel goed voor?
Juist in grote toepassingen, bijvoorbeeld de opslag van overtollige duurzame energie zou waterstof een uitkomst kunnen zijn. De overtollige energie zou grootschalig opgeslagen kunnen worden en dan bijvoorbeeld bij grootgebruikers of elektriciteitscentrales of warmtenetten ingezet kunnen worden. Er is een verlies bij de omzetting, maar het voordeel is dat je in de zomer energie kan opwekken die dan in de winter gebruikt kan worden.
In de zomer gooien we energie weg omdat we te veel opwekken. Is dat dan geen verlies? Nu we steeds meer duurzame energie opwekken zullen we in de zomer steeds vaker tegen overcapaciteit aanlopen. Daar kan waterstof een enorm succes worden. Of de waterstof auto ooit grootschalig ingezet gaat worden, ik moet het nog zien. De energiemarkt is meer dan alleen de automobiel markt. Dat vergeten we nog wel eens in de discussie over de toekomst.

Tags

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichten velden zijn gemarkeerd met *