LADEN

Typ om te zoeken

De laatste suckers

Beleggers Nieuws Laatste Nieuws

De laatste suckers

tesla

In iedere hype zie je het terug komen. Beleggers worden helemaal verliefd op een aandeel en kunnen niet tegen ook maar wat lijkt op kritiek als het om hun lievelingsaandeel gaat. Het zijn de mensen die als laatste in een aandeel zijn gaan geloven. Na hun aankoop doet het aandeel niets meer en ze worden wanhopig. Waarom stijgt dit prachtige aandeel niet meer in koers? Het gaat zo goed met het bedrijf?
Ze waren de laatsten die in het beurs marketing verhaal zijn getrapt. De beurskoers is toch gigantische koers/winst verhoudingen opgedreven en het bedrijf is op een gigantische schaal nieuwe aandelen aan het uitgeven waardoor de verdere koersstijging nog weer moeilijker wordt.
Op dit moment is dat het verhaal rondom het aandeel Tesla. Een pracht van een bedrijf, en zonder ook maar enige twijfel marktleider in haar markt.
Een bedrijf dat niet alleen maar elektrische auto’s maakt, maar dankzij Panasonic ook nog eens voorloper is in de batterij/accu techniek. Ook is het bedrijf (minder succesvol) actief in zonne-energie en een zusterbedrijf is actief in de ruimtevaart.
Wee degene die er kritiek op levert… Beledigingen zijn je deel.
Maar opvallend is en blijft dat deze overheersende marktleider er enorm op gebrand is ook degene te blijven met de laagste prijs per elektrische auto.
Vorige week waren er twee prijsverlagingen voor de Tesla auto’s, puur omdat hele kleine nieuwkomers, die nog niet eens auto’s op de markt hebben, een prijsopgave deden die onder die van Tesla lag.
Als door een wesp gestoken reageerde Elon Musk met prijsverlagingen.
Is hij zo bang dat consumenten alleen maar voor de laagste prijs gaan?
Tesla is een enorm overheersende marktleider. Er is eigenlijk geen nummer twee in die markt. Het is Tesla en dan zijn er anderen… Geen van de anderen is op welke manier op dit moment dan ook maar toonaangevend in die markt.
Maar Tesla gaat direct in prijs omlaag als één van die kleine aanbieders onder de Tesla prijs duikt.
Dat is raar gedrag van de marktleider, want die is het in feite die de prijs zet. In dit geval echter is het de concurrentie die zonder ook maar zelf een auto te leveren de prijs kan bepalen waarvoor Tesla’s gekocht kunnen worden.
Daarmee snijdt Tesla financieel gezien in haar eigen vingers.
In mijn ogen onnodig, want waar zijn ze op dit moment bang voor? Waar moet Musk bang voor zijn?
Maar buiten dat… Zou je nu deze aandelen nog moeten bezitten?
Mijn technische analyse van ruim een maand geleden staat nog altijd. Ik verwacht een herleving van de koers richting 500 en dan een enorme klap omlaag. Zie deze video. De video is op 18 september 2020 gemaakt.

Er zijn bedreigingen voor Tesla. Niet acuut, maar de kans dat ze over 10 jaar nog altijd marktleider zijn, is niet zo heel groot. Ze zullen dan een grote speler kunnen zijn, maar zie het als Microsoft in de computerwereld. Nog altijd een grote speler, maar de overheersing is wel weg en daarmee ook de overdreven koers van de aandelen. Dat staat Tesla ook te wachten en Elon Musk weet het.

Tags
Volgend artikel

1 Reactie

  1. Maurice 25 oktober 2020

    Een artikel beginne met 2 kampen en dan aangeven dat beledigingen je deel zijn als men reageert. Daarmee lok je direct een padstelling uit die voor de schreeuwers misschien klopt, maar voor de grotendeel van de mensen zeker niet geldt. Ik zou bijna willen zeggen hier wordt een trumpiaantje gespeeld.
    Over Tesla is veel te zeggen en het is gewoon knap wat het bedrijf in 10 jaar tijd heeft neergezet. Ze hebben de gevestigde auto-industrie een flinke duw in de toekomst gegeven. Het vergelijken van de auto Tesla met de gevestigde orde is tot op heden een scheve vergelijking. De gevestigde auto’s zijn op het gebied van afwerking superieur aan Tesla. A.d.a.k. is Tesla superieur aan innovatie en batterijtechniek.
    Tesla is echter geen auto-fabrikant maar een bedrijf dat werkt aan een andere invulling van logistiek (FSD) en energiegebruik (V2G ed.). Straks hebben mensen geen auto meer, maar een service op logistiek. Straks zijn de auto’s die beschikbaar zijn voor de service gelijk energie opslagbronnen (Vehicle to Grid ed.) Zodra je die gedachtes begrijpt van Tesla, weet je dat het Tesla als aandeel straks veel hoger staat dan nu. Dan kan je die gelijk schalen aan de aandeel Amazon, Google, Facebook ed. Ja, het aandeel zal een flinke val maken. Maar dat doet dadelijk de hele beurs. Je hoeft geen genie te zijn om die voorspelling te doen en dan te zeggen: “Zie je wel, ik had het toch gezegd”. Dat is simpelweg door corona getriggerd en bekijk maar de werkeloosheidscijfers van Amerika, Nederland en vele andere landen.
    Elon Musk is een groot visionair die zijn ambities waar maakt, niet altijd met het tempo waarmee hij communiceert maar die man verdient veel respect. Hij reageert inderdaad intensief op impulsen om hem heen en is gebrand op gratis media aandacht om Tesla te promoten. Goedkoop aanbieden hoort daar ook bij. Niet omdat Tesla al marktleider is. Ja, puur m.b.t. EV’s dat wel. Maar grotendeel van de auto-industrie is nog ICE. Om de hierboven genoemde visie waar te kunnen maken, moet je ook de meeste auto’s verkocht hebben. Ben je dan gestoken door een wesp, of weet je hoe de markt werkt? Tesla is de Amazon van morgen, niet de Microsoft van gisteren. Overigens Microsoft doet het nog steeds zeer goed, zeker met de B2B zaken.

    Beantwoorden

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichten velden zijn gemarkeerd met *