LADEN

Typ om te zoeken

China is echt anders

Beleggers Nieuws Laatste Nieuws

China is echt anders

consumentenmarkt

In het Westen verhuizen rijkere consumenten graag naar buiten de stad, alwaar ze meer huis en tuin voor hun geld krijgen en dus ruim kunnen wonen.
Dit houdt in dat bedrijven die het moeten hebben van deze rijke(re) consumenten met de consument mee verhuisd zijn naar buiten de binnenstad.
In China is het net andersom. De armen leven op het land of in de buitenwijken. Ben je rijk, dan koop je een appartement in het centrum. Daar is het geld, daar is het werk.
Daarom zijn Chinese steden zo groot en zo extreem duur.
Het is niet het enige dat anders is.
In het Westen vinden rijken het niet zo erg om zelf wat in huis of in de tuin te doen. Natuurlijk zijn er zat die klusjes door een werk- of tuinman laten doen, maar niemand voelt zich te goed om niet even wat onkruid te wieden een boor te gebruiken of het gras te maaien. Iedereen met een grasveld van meer dan drie vierkante meter heeft een grasmaaier, een kantenknipper, een heggenschaar een schop en ga zo maar door. Er is in het westen een enorme markt voor (tuin)gereedschappen en we hebben veel betere spullen dan in feite onze huizen en vaak kleine tuinen nodig hebben.


De situatie in China is totaal anders. Als je rijk bent, dan doe je dat werk niet meer. Je verhuist naar een appartement en als je een balkon hebt (met de smog is dat maar de vraag of je dat wilt) dan laat je een tuinman komen voor de drie plantenpotten die er op staan. Je hebt zelf niets aan gereedschappen.
Je hebt zelfs geen boor tot je beschikking. De werkman die het voor je komt doen heeft zijn eigen gereedschap.
Als je naar Ikea gaat voor nieuwe spullen, dan zit het benodigde gereedschap er bij, of je laat je kast door een werkman in elkaar zetten.
Alleen armen doen doe het zelf werk en die armen hebben eigenlijk te weinig materiaal van te slechte kwaliteit om het werk te doen.
Ze hebben het geld niet om goed gereedschap te kopen.
Dat is de verklaring van waarom een bedrijf als Home Depot, een groot succes in de VS, totaal geen voet aan de grond kreeg in China. Ze zaten op de verkeerde plek, met de verkeerde spullen en door hun prijsvorming voor de verkeerde doelgroep.
Kwestie van marktonderzoek doen, maar die Amerikanen vonden dat niet nodig. Wat in de VS werkt, werkt immers overal… Niet dus.

Tags

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichten velden zijn gemarkeerd met *