Dit schreef de AFM zelf over haar ‘goedkeuring’…
“De manier waarop sommige aanbieders van effecten in hun reclamemateriaal opnemen dat het prospectus is goedgekeurd door de AFM, kan de indruk wekken dat een door de AFM goedgekeurd prospectus volledige zekerheid biedt aan de belegger.
Maar een door de AFM goedgekeurd prospectus is geen keurmerk.
De AFM controleert het prospectus op drie onderdelen:
• volledigheid
• begrijpelijkheid
• consistentie
De AFM controleert niet of de informatie in het prospectus juist is. Ook geeft de AFM geen oordeel over de aanbieding zelf.”
– Kortom, de folder is zonder taalfouten geschreven en de aanbieding staat helder omschreven…
Ik wil niet veel zeggen, maar waar is de meerwaarde van de AFM dan?
Op deze manier maakt de AFM zich er wel heel makkelijk van af. Nog altijd kan het puur bedrog zijn, maar dan wel zonder taalfouten geschreven EN ondertussen wel met een AFM goedkeuringsstempel!
De AFM onderkent ondertussen wel dat ze door haar goedkeuring in feite beleggers een rookgordijn voorhoudt. In feite is de AFM nu deel van het probleem geworden! Immers het bedrog blijft, maar met daarbij een AFM schijnzekerheid er aan toegevoegd.