LADEN

Typ om te zoeken

Zonnepanelen rendement

Bedrog en fraude Beleggers Nieuws Besparen Laatste Nieuws

Zonnepanelen rendement

Steeds meer energie aanbieders geven zonnepanelen eigenaren een boete als ze energie terugleveren. Zodra een energie leverancier daar mee begint, sluiten sommige klanten wel over, maar van een massaal ‘stemmen met voeten’ is geen sprake. De energie leveranciers komen er dus mee weg. In feite is het een soort wetsverandering, zonder dat de overheid de wet heeft veranderd. De markt bepaalt dat de huidige wet niet voldoet. Ik ben het daarmee eens. Ik ben het echter niet eens met de boete van de energiebedrijven naar de klanten toe. Die energieleveranciers eten nu immers van twee walletjes. Ze krijgen vanuit de salderingsregeling compensatie voor de teruggeleverde stroom EN ze geven terugleverende klanten boetes.
De wet moet dus veranderen en wat mij betreft moet de salderingsregeling er uit. Daarmee vervalt ook de reden om energieleveranciers verplichtingen rondom terug moeten kopen van stroom op te leggen. Rechtstreekse of verbogen subsidies vanuit de saldering is dan ook niet meer nodig. Ook moet er subsidie komen op thuisbatterijen en de software die er voor nodig is.
Maak ook dat de elektrische auto batterij deel gaat uitmaken van het geheel. Die kan je als consument in de avond deels leegtrekken, om op een zonnige dag weer gratis of voor weinig vol te laden.
We zouden het elektriciteitsnet er ook enorm mee helpen.
Waarom doen we het niet?
De politiek in Nederland heeft geen haast. Ze doen er 3,9 jaar over om een kabinet te vormen en een maand later zijn de volgende verkiezingen. Daarom is de markt nu de wetten maar aan het maken. Het punt is dat dan alleen commerciële regels gelden en daar worden we als consumenten niet beter van.

Greenchoice
Ik ben energie klant bij Greenchoice. Voor mij als bestaande klant doet deze aanbieder nog niet mee aan het in rekeningen brengen van teruggeleverde energie. Op hun site staat daar voor mij als bestaande klant ook niets over.
Nu.nl gaf een ruimte week geleden in een artikel aan dat dit echter WEL het geval was. Ik heb Greenchoice daarop om een reactie gevraagd en ze gaven me aan dat ze er wel aan dachten om het in te voeren, maar dat het nog niet zo ver was.
Ik vroeg ze daarop of ze NU.nl nog zouden laten rectificeren, maar daar kreeg ik geen reactie op.
Tot mijn verbazing las ik gisteren dit op NU.nl:
“Ook Greenchoice zegt geen grote uittocht te hebben gemerkt. “Wij merken dat klanten er wel begrip voor hebben.” Dat herkent Eneco: “Tussen de negatieve reacties zitten ook klanten met veel begrip voor ons besluit.” Zie hier het hele artikel.

De vraag is nu, liegt Greenchoice de klanten voor, of is NU.nl de artikelen uit de duim aan het zuigen?

Ik heb Greenchoice daarom weer om een reactie gevraagd.

Greenchoice reageerde binnen enkele uren en dit keer met een heel ander antwoord dan vorige week.
Het punt is dat bestaande klanten met een lopend contract er nog geen last van hebben en het bij inloggen ook niet zien. Ze merken het pas als het contract afloopt. Dan pas ga je geconfronteerd worden met de boete op terugleveren. Dat dus Greenchoice nog weinig vertrekkers heeft, heeft vooral te maken met het feit dat de meeste contracten die na de energiecrisis van 2022/2023 gesloten zijn, nu nog lopen. Ook ik heb vorige zomer een (twee jarig) contract gesloten.
Dat was iets duurder, maar achteraf bezien is het nu dus toch mogelijk goedkoper. Ik ontloop hiermee de honderden euro’s aan teruglever boete nog even.

Dit is wat Greenchoice nu officieel stelt

NU.nl kon ik overigens niet om een reactie vragen omdat die een waardeloos cookie beleid voeren en ik mijn PC voor hun advertenties open moet zetten om ze iets te kunnen vragen.

Tags
Vorig artikel
Volgend artikel

1 Reactie

  1. Arthur 9 mei 2024

    Het punt is dat je hier geconfronteerd wordt met de zwakte van het systeem: panelen leveren op het moment dat je veel energie nodig hebt (in de winter) te weinig, en op het moment dat je het niet nodig hebt (in de zomer) te veel. Volgens het marktprincipe is de stroom in de zomer dan goedkoper dan in de winter. Dus hoezo boete? Als je daarnaast als zonnepanelen bezitter de BTW op het systeem hebt teruggevraagd, ben je feitelijk ondernemer, en zoals ik ook altijd hoor:ja, da’s ondernemersrisico!

    Ook met batterijen los je het niet op omdat je niet voor de langetermijn kunt opslaan. Stroom is een energievorm die je eigenlijk direct moet gebruiken, en dat is ook precies zoals het energienet werkt: het moduleert. Maar met de input van zonne- en windenergie, steek je een stok in dat systeem omdat die bronnen niet te moduleren zijn.

    Als PvdA 10 jaar geleden niet zo dwars had gelegen, hadden we nu een of meer kerncentrales gehad, en mogelijk zelfs zelfvoorzienend zijn geweest. Maar ja, dat is een koe in de kont kijken…

    Beantwoorden

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichten velden zijn gemarkeerd met *