LADEN

Typ om te zoeken

Ze hebben niets en zijn schatrijk

Beleggers Nieuws Laatste Nieuws

Ze hebben niets en zijn schatrijk

Ik las dit weekend een mooi artikel over een paar bedrijven die zelf niets hebben en toch schatrijk zijn.
Zo is de grootste taxionderneming in de wereld een bedrijf dat geen enkele taxi bezit.
De grootste media onderneming in de wereld creëert zelf geen enkel artikel en het grootste bedrijf op de wereld dat producten verkoopt voor consumenten heeft zelf geen enkel product!
U gelooft me niet?
Het gaat om Uber, Facebook en Alibaba.
Bedrijven die zelf slechts doorgeefluik zijn. Daar kan je tegenwoordig schatrijk van worden. Het voordeel is namelijk dat je dan ook niet de lasten hebt van een voorraad of een wagenpark. Die lasten zijn voor anderen. Die anderen werken er echter graag aan mee, want dankzij de efficiënte doorgeefluiken maken ze nu meer omzet.
Deze nieuwe bedrijven bieden slechts een efficiënt kanaal voor andere bedrijven en consumenten om elkaar te bereiken en schaven overal een heel klein beetje van de omzet af. Doe dat miljoenen keren per dag en je bent zo schatrijk.
En hoe meer personen en bedrijven je aan je gebonden hebt, des te meer markten kan je afhankelijk van je maken. Zo zien we dat de bedrijven die deze methode toepassen zich in meer markten wurmen.
Het product is niet meer belangrijk slechts het bezit van het kanaal om de markt te bereiken is belangrijk.
Ik weet ook al hoe het in de toekomst mis zal gaan.
We hebben een variant hierop namelijk eerder gezien.
De uitgeverijen hebben dit proces al eens doorlopen. Als je schrijver was, dan kon je niet om de uitgeverij heen. Maar die uitgeverij kocht daarna de drukkerij en daarna de boekhandel. Ze wilden uiteindelijk de hele keten bezitten, maar met het bezit van heel de keten kwamen uiteindelijk die vervelende vaste kosten ook via de achterdeur weer binnen.
Apple gaat nu TV maken, Twitter ook. Maar met die stappen komen heel voorzichtig de eerste kosten ook binnen. Het moet allemaal gemanaged worden en bureaucratie schuift ook aan tafel…
We zien nu hoe in korte tijd de markten veroverd worden en binnenkort zien we hoe daarna de markt in tien, twintig of dertig jaar weer zal afkalven en veroverd zal worden door nieuwe bedrijven die net zo briljant zijn, alleen net even anders.

Tags

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichten velden zijn gemarkeerd met *