Facebook en Instagram maken het gebruikers in Europa mogelijk om minder gepersonaliseerde advertenties voorgeschoteld te krijgen.
Wat ik zo vervelend vind aan die advertenties van META en Alphabet etc., is het feit dat als ‘iemand’ in huis op een advertentie geklikt heeft, ik de hele dag vergelijkbare advertenties voorbij zie komen.
Zo zit ik nu al de hele dag naar kinderspeelgoed advertenties te kijken. Mijn vrouw zal mogelijk voor de oppaskinderen aan het zoeken zijn geweest… of voor ons kleinkind…
Liever heb ik minder ’toezicht’ van META en consorten, waarbij ik gewoon ‘random’ advertenties krijg. Dat is interessanter dan veel meer van hetzelfde, terwijl ik het product mogelijk al gekocht heb.
Zo kreeg ik nog wekenlang advertenties voor tuingereedschap nadat ik gezocht had naar een kettingzaag.
Ik kan de adverteerders niet even melden dat ik er al twee heb, en dus voldoende. Bij META kan ik me nu wel van die onzin afmelden… En wel benieuwd wat voor vreemde advertenties ik dan in de toekomst op mijn scherm getoverd ga zien worden.