LADEN

Typ om te zoeken

Wat zegt de Baltic Dry Index? (Tom Lassing)

Beleggers Nieuws Laatste Nieuws

Wat zegt de Baltic Dry Index? (Tom Lassing)

Deze index (stand op 11 feb 2016 is 290 punten) geeft aan hoe veel handel er via scheepvaart verscheept wordt. Wat we sinds vooral begin dit jaar zien, is dat de hoeveelheid aan verhuurde en gebruikte scheepsruimte extreem is afgenomen.
Dat heeft de nodige consequenties en soms liggen die op andere plekken dan je zou denken.
Zo is het aantal gebouwde schepen de laatste jaren enorm geweest. U moet denken aan tussen de 2000 en 3000 schepen per jaar. Die waren nodig om de toegenomen wereldhandel te voorzien van vervoerscapaciteit. Gemakshalve ging met er vanuit dat deze groei wel zou voortduren.

scheepsbouw
In het geval van de staal levering was het dus zo dat om het staal te kunnen verschepen er meer staal nodig was om meer schepen te kunnen bouwen. De trend versterkte zichzelf.
Maar vervolgens zien we nu de andere kant van de medaille. Er is nu minder handel en dus hoeven er ook geen schepen meer gebouwd te worden. Sterker nog, er moeten schepen weg en daarmee komt er veel afval staal (scrap) in de markt. Funest dus voor de staalbedrijven.
Maar ook voor de scheepvaart.
De Baltic Dry index geeft aan dat er echt enorme veranderingen aan komen, maar veranderingen die we mogelijk niet verwachten vanuit een dergelijke index. De druk op staalbedrijven blijft voorlopig enorm. Beleggen in een scheeps CV is nu ook geen slim idee. De vraag naar vrachtschepen is volledig weggevallen. De scheepsbouw is nu dus ook in crisis.
Er is immers een enorme overcapaciteit aan scheepsruimte.
De enige plek waar nu krapte is, is in het olievervoer. De olietankers liggen namelijk vol olie op volle zee te wachten op een opleving van de olieprijs. Zodra die opleving er is, zal er een golf aan olie op de markt komen die de olieprijs direct ook weer onder druk zal zetten.

Tags

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichten velden zijn gemarkeerd met *