LADEN

Typ om te zoeken

Virtual Reality, heeft het toekomst? (Tom Lassing)

Beleggers Nieuws Laatste Nieuws

Virtual Reality, heeft het toekomst? (Tom Lassing)

Een paar jaar geleden noemde ik Virtual Reality (VR), één van de meest veelbelovende sectoren in de markt.
Het heeft nog altijd de potentie om de wereld te veranderen en te veroveren. Maar de kans is er ook nog altijd dat het blijft steken in spelletjes.
Ooit was SMS een leuk speeltje. Wat moest je ermee, bellen was toch veel handiger… In het begin zag men niet echt in wat je met SMS kon doen.
Niet alleen SMS werd een enorm succes, maar SMS was in feite de basis voor initiatieven als WhatsApp en Facebook. Het werd een springplank voor bedrijven die er op voortborduurden. SMS is er nog altijd, maar de wereld is enorm veranderd door de basis van deze toepassing.
Dat kan ook met VR gebeuren. Het begint bij een heel andere beleving bij spelletjes. Maar zou het niet veel handiger zijn als u bij het online shoppen de spullen in deze shop in een VR omgeving ‘ziet’? Alsof u in een echte winkel loopt.

VR

Zou dat niet veel natuurlijker zijn dan heen en weer op een site klikken en steeds weer scrollen?
Of vergaderen… Nu moet iedereen naar één locatie komen. Niet erg als je al in hetzelfde pand bent, maar een vergadering in Amsterdam kost me in totaal al een halve dag reistijd. VR zou me deze reistijd kunnen besparen, terwijl ik wel het idee kan hebben er echt bij te zijn.
Die toekomst die zie ik wel, maar zijn er bedrijven die er in gaan investeren?
Ik kan me zo indenken dat de conversie van het huidige bol.com naar een VR bol.com een dure zaak zal zijn. Durf je dat als bedrijf aan, want zijn consumenten bereid om de benodigde bril te dragen?
Ooit moesten GSM toestellen zo klein mogelijk worden. Men was niet bereid om veel mee te slepen. Nu moet een smartphone zo groot zijn dat kledingfabrikanten zich de haren uit het hoofd trekken om met ontwerpen te komen waarin zelfs fablets passen.
Consumenten willen dus best rare dingen doen. Maar alleen als ze daar zulke voordelen in zien, dat ze het ongemak graag voor lief nemen.
Wat gaat ons zo ver krijgen dat we de VR bril graag op gaan zetten?

Tags

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichten velden zijn gemarkeerd met *