De hele week ben ik al bezig met de verhuizing van mijn database en nieuwsbrief hosting. Ik begin al steeds meer te wennen aan het nieuwe systeem waarmee ik de nieuwsbrief moet verzenden.
Ik liep echter tegen een probleem aan. Ik heb een abonnement tot 25.000 contacten en daar kwam ik gisteren boven. Of ik even drieduizend extra euro’s wil overmaken voor de komende twee jaar… of… ik moest binnen een dag weer onder de 25.000 zitten.
Ik heb dus gisteren de hele middag door de E-mail lijst geakkerd, om te kijken wie er deze week nog niet één keer ook maar de nieuwsbrief ingekeken had. Ik heb uit die personen duizend e-mail adressen gekozen die ik gewist heb.
Daarmee is mijn boodschap duidelijk. Het is een gratis nieuwsbrief en ik nodig je van harte uit deze vaak te lezen. Doe je dat niet, dan loop je de kans dat ik het e-mail adres wis, puur omdat ik die 1.500 euro per jaar er niet voor over heb…
Het was nu even een noodsprong. In de toekomst hoop ik te gaan naar een systeem waarbij ik pas na een maand ga ingrijpen. Iemand die een maand niet leest is of vreselijk lang op vakantie, of leest gewoon de nieuwsbrief niet meer.
In het verleden had ik er geen probleem mee, want ik betaalde (veel) voor de hosting en het gebruik was in zekere zin onbeperkt. Nu gaat het puur op basis van ingeschreven e-mails. Ik heb er dus alleen maar een financiële last van als iemand ingeschreven staat, maar niet leest.