LADEN

Typ om te zoeken

Tolheffing, het gaat populair worden (Tom Lassing)

Beleggers Nieuws Laatste Nieuws

Tolheffing, het gaat populair worden (Tom Lassing)

Naar verwachting 3500 miljard dollar moet er in de VS worden uitgegeven om bruggen en tunnels veilig te krijgen en veilig te houden. In de EU zal de rekening op ongeveer 1000 miljard liggen. In landen als Griekenland, Nederland en Duitsland is de rekening laag. Daar is veel geïnvesteerd in dit soort onderhoud. In landen als België en Italië is het echt een ander verhaal. Daar moet echt fors geld ingestopt gaan worden.
Hoe ga je dit oplossen, en liefst zonder dat de belastingen enorm omhoog moeten?
De oplossing is simpel. Verkoop de bruggen, viaducten en tunnels aan bedrijven die daarna de verplichting krijgen om alles netjes bij te houden.
Als overheid faalde je jammerlijk en via deze weg krijg je als overheid een deel van je investering terug en je doet in de toekomst net alsof de belastingen niet gestegen zijn.
Ondertussen gaat de nieuwe eigenaar elektronisch tol heffen en de automobilist is duurder uit om van A naar B te reizen.
De mobiliteit gaat de jaren daarna flink achteruit, want reizen per auto gaat heel veel duurder worden in landen waar men massaal naar privatisering gaat grijpen. De VS ontkomt er niet aan, want het is al heel duidelijk dat de Amerikaanse kiezer geen belastingverhoging wenst te accepteren. Donald Trump kan dus inderdaad hardop roepen dat hij het gaat fixen zonder de belasting te verhogen.
Sterker nog, hij gaat het in eerste instantie geld laten opleveren, want er zal betaald moeten worden voor de bruggen, viaducten en tunnels. Dat is in eerste instantie snel scoren voor de overheid.
De overheid legt met de stap de rekening gewoon op een andere manier bij de bevolking. Je kan het oneerlijk vinden, maar is de rekening bij de gebruiker leggen in de kern niet heel eerlijk? De vraag is alleen hoeveel winst er vervolgens weer naar de nu al schatrijke elite gaat vloeien.
Want dat is het nadeel van heel het verhaal. Het is waarschijnlijk uiteindelijk duurder omdat er een fors winstpercentage op neergelegd gaat worden. Dat winstpercentage is waarschijnlijk hoger dan het verspillingspercentage dat normaal gesproken geldt als het overheidsprojecten betreft. De gebruiker is veel duurder uit, omdat straks alleen deze gebruiker gaat betalen en niet heel de bevolking. Dat op zich is weer gunstig voor de allerarmsten, want dat zijn ook meestal de minst mobielen van de bevolking. Ze zijn niet goedkoper uit, want de overheidsbelastingen worden niet lager. Die worden eigenlijk nooit lager, zelfs niet als het wel zou kunnen.
Welke bedrijven gaan profiteren van deze trend? Klik hier

Tags

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichten velden zijn gemarkeerd met *