Anheuser Busch zag de omzet van Bud Light extreem ver dalen nadat een reclame campagne met daarin een trans persoon faliekant misliep.
De klanten van Anheuser Busch waren niet gediend van zo’n advertentie en de daarop volgende boycot van het product doet het bedrijf nu nog pijn.
Had Anheuser Busch dan ongelijk met die reclame campagne?
Het erge is, neen. Het was een heel nette advertentie campagne. Ieder weldenkend mens zou er geen probleem mee hebben.
Het bedrijf was alleen even vergeten wie hun klanten waren.
Hun klanten zijn vooral blanke mannen uit de lagere klassen in de economisch en maatschappelijk wat achtergebleven staten in de VS.
In andere woorden… blanke mensen die zich per ongeluk of expres regelmatig racistisch uitlaten en anti homo en anti LGBT (lhbt in Nederland) zijn. Dus met een reclame komen waarin je doet alsof jouw klanten daar vrede mee hebben is niet zo heel slim.
Het racisme en de anti homo haat van de boze klanten kreeg een platform via rechtse social media en het bedrijf kon na de zeer succesvolle boycot min of meer haar leidende marktpositie gedag zeggen.