Misschien viel het u vrijdag al op. In het Marktbeeld artikel besprak ik het aandeel Apple dat bij de presentatie van de cijfers tegenviel, maar een koerswinst liet zien. Ook besprak ik een klein trendaandeel dat spotgoedkoop is en 50% meer omzet maakte en dat verloor tijdens beursuren meer dan 4% aan waarde. De cijfers werden bekend en beleggers reageerden er vrijwel niet op.
De logica is soms ver te zoeken.
Hoe komt dat?
Het heeft veel te maken met hoe bekend een aandeel is. Apple kent iedereen. Dat aandeel wordt ook in indexen opgenomen en pensioenfondsen zitten er in. Als zo’n pensioenfonds dus gaat kopen, dan gaat de koers omhoog, ongeacht wat het nieuws die dag is.
Het andere aandeel is onbekend. Onbekend maakt onbemind. De onderwaardering is daar het bewijs van. Hoe goed het bedrijf ook presteert, als niemand er aandacht aan wil besteden, dan zien beleggers het niet.
Iedere publicatie bespreekt Apple. Dat is dus waar beleggers ook massaal naar kijken.
Uiteindelijk is het dus heel simpel. Beleggers zijn over het algemeen dom en kortzichtig en willen dat ook graag blijven. Ze blijven abonnee bij de grotere beleggersbladen en nieuwsbrieven en blijven dus allemaal hetzelfde lezen en hetzelfde doen. Dat houdt in, dat ze dus steeds naast de hoofdprijs grijpen… Wil je meer rendement als de rest maken, dan zal je andere dingen moeten doen! Zo simpel is het.