Beleggers Nieuws Laatste Nieuws

Lithium, een markt in volle crisis

De vraag naar EV’s is in Europa, maar ook in de VS fors achtergebleven bij de verwachtingen. Consumenten en bedrijven waren razend enthousiast toen de overheid nog strooide met subsidies. Elektrisach rijden werd veel goedkoper dan op benzine of diesel rijden.
China dumpte EV’s in Europa en iedereen ging er vol in.
Enkele problemen begonnen op te spelen. Het succes van de subsidies was te groot. Te veel mensen stapten te snel over op elektrisch rijden. Als gevolg van die enorme vraag ging de prijs van Lithium Carbonate van zo’n 75.000 naar 600.000 per ton.
De accubedrijven konden maar moeilijk aan genoeg lithium komen, dus de prijs voor de accu’s ging door het plafond.
Accu’s werden onbetaalbaar.
Die topprijs voor lithium was er eind 2022.
We zijn nu eind 2024 weer terug op een prijs van 75.000. De capaciteit om accu’s te maken is ondertusasen ook enorm toegenomen, de prijzen voor accu’s kelderen. EV’s kunnen nu veel goedkoper geproduceerd worden en komen er ook in veel grotere hoeveelheden.
Maar de consument, die blijft in Europa en de VS op de handen zitten. Als je niet zelf genoeg zonnestroom kan opwekken is elektrisch rijden door de hoge elektriciteitsprijzen helemaal niet gunstig meer. De rijken konden elektrisch rijden en dus geld besparen. Daar zou subsidie niet bedoeld voor moeten zijn.
Kan je geen eigen stroom opwekken, dan kan je maar beter nog even niet EV gaan rijden.
De fabrikanten gaan hun auto’s nu in China slijten. Daar is EV rijden wel heel populair geworden en vooralsnog gebleven.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichten velden zijn gemarkeerd met *