LADEN

Typ om te zoeken

Pers misleiding voorbeeld

Laatste Nieuws

Pers misleiding voorbeeld

Gisteren in de pers de kop "Nettowinst Unilever keldert met 43%"
Het mag duidelijk zijn, als je zo’n kop leest, dan mag je er vanuit gaan dat er het grondig mis is met Unilever. Dit is een bedrijf in grote problemen.
Wat bleek echter, de autonome omzet steeg 4,8% en de daling van de nettowinst was te wijten aan het feit dat vorig jaar een boekwinst op de verkoop van Boursin gerealiseerd werd.
Ruud Geerdinck, de journalist die met de dramatisch kop over Unilever kwam, is dus met zijn perskop stemming aan het kweken en hoewel het feitelijk niet onjuist is, is de kop op zijn minst misleidend, omdat het doet vermoeden dat het erg slecht gaat met een bedrijf dat de nettowinst ziet kelderen.
De journalist is er niet op te vervolgen, maar het maakt wel duidelijk dat zo’n journalist een bepaalde stemming probeert te kweken.
Het is mede deze onbetrouwbaarheid van onze vrije pers, die hun persvrijheid op deze wijze misbruiken omdat dit nu eenmaal de verkoop stimuleert, dat u als belegger boven die soort perskoppen moet staan. In feite zou u al voor de cijferpublicaties een globaal idee moeten hebben van hoe een bedrijf als Unilever het doet. Als u echter geen belegger in Unilever bent en u overweegt ook niet om het te worden, dan moet u zich helemaal weinig aantrekken van dit soort hype-achtige persberichten. De journalist verdient zijn geld met het publiceren van persberichten. Hoe dramatischer, des te meer lezers. Des te meer lezers, hoe ‘beter’ hij is… of denkt te zijn.
De kwaliteiten van de vrije pers zitten tegenwoordig dus meer in het verzinnen van dramatische koppen, dan dat het zit in een juist beeld van de waarheid doorgeven. Voor serieuze beleggers zijn dit soort journalisten op deze manier van geen enkele waarde.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichten velden zijn gemarkeerd met *