LADEN

Typ om te zoeken

De Marketeer moet in de leer

Laatste Nieuws

De Marketeer moet in de leer

Wat er nu gebeurd in de economische markt was en is voorspelbaar. Als je goed gaat kijken welke revoluties in onze overdaad aan producten in de afgelopen decennia heeft plaatsgevonden dan kom je tot de conclusie dat er nu echt anders gedacht moet gaan worden over markten en het verdienmodel. Al eerder heb ik in twee artikelen aangegeven waar de pijn problemen zich ongeveer gaan voordoen. En waar het door komt. Het huidige economische (zo efficiënt mogelijk gebruik maken van onze basis grondstoffen) win model werkt niet en is eindig. Blijft het bestaan dan is het een garantie voor een volgende crisis en zelfs, in het ergste geval, basis voor oorlog. Waar het nu om gaat is dat overheden, organisaties en bedrijven moeten gaan kijken met welke producten zij werken en waar geld aan verdiend wordt. Als deze producten authentiek zijn en een echte behoefte invullen, zonder overdaad, dan is er niet zo veel aan de hand echter, heb je een product waarin vele malen meer zit dan nodig is, dan is het wachten op het probleem. De markt selecteert en trekt zich niets meer aan van wat er allemaal extra is. Er wordt geselecteerd op basis behoefte dat er goed uit moet zien en vooral niet meer dan dat. Het effect is dat gadgets en overdaad naar de achtergrond zal gaan. We beginnen te begrijpen dat, steeds meer, niet hoeft en oneigenlijke druk veroorzaakt. Het systeem wankelt want tegelijkertijd hebben al die plus producten wel gezorgd voor werkgelegenheid en dat vooral in de snelle wereld van "vooruitgang". En wat we nu niet direct nodig hebben gaat hard onderuit. Als een product met een lagere prijs de basis behoefte invult dan wordt dat gekocht. The American Dream die bij ons ook volop aan de gang was is voorbij. Het zal niet meer Chill zijn om het laatste snufje te hebben. Daar gaat het niet meer over. Maar wat nu? Hoe moet het verder en hoe onderscheiden we nu de markt? Waar zit het? …. En dat is een heel lastig vraagstuk omdat we onze vooruitgang met behulp van allerlei formules en boodschappen konden verkopen. De vooruitgang in de techniek en ons hoge ontwikkelniveau hebben er voor gezorgd dat we allang in onze basisbehoefte kunnen voorzien. De plus gaat uit de zeer goede en hoogstaande markt omdat het niet nodig is. Juist nu op het hoogtepunt van product, kwaliteit en in de basis goed georganiseerde commerciële (verkoop) industrieën. De gehele globale kwaliteitsverbetering heeft ook gezorgd voor langere levensduurte van allerlei producten waardoor onze basis behoeften ook gedurende langere tijd in stand kan blijven, bijvoorbeeld; een auto wordt op zo’n hoog kwaliteitsniveau gebouwd, dat er het gevolg is dat een auto een enorme levensduurverlenging heeft gekregen van wel de factor 4 ten opzichte van 20 jaar geleden. En de auto met veel extra’s wordt te duur of is nu niet basic genoeg. Zo is dat ook met de mobiele telefoon met veel extra dat er niet toe doet. Veel is er mogelijk terwijl je eigenlijk alleen maar hoeft te bellen. Een enkele professional daar gelaten die wil ook mailen en internet omdat het zakelijk nodig is. Met alles waar mee gepretendeerd kon worden dat je het heel goed hebt zal het achteruitgaan. En dat effect zal ongelooflijk groot zijn. Ik voorspel een aardverschuiving en verandering in denken en handelen van ongekende omvang. Alleen maar omdat we al heel lang meer dan voldoende hebben. En iedereen moet wel anticiperen op wat er nu gebeurd waardoor het effect wordt versterkt. De crisis is van te grote omvang. Het niet authentieke/nuttige/eerlijke product gaat er uit en daar is niet zomaar een goede vervanging voor. De tot nu spannende, leuke en chille vooruitgang zal niet meer gaan over die overdaad producten en extra luxe, dat kan niet meer. Die goederenstroom en het vele geld dat daarmee werd verdiend zal heel snel afbreken en daar is niet zo snel een vervanging voor. De marketeer zal op onderzoek moeten naar nieuwe interpretaties kansen formules en mogelijkheden.

Rob Schuil
Senior Consultant

Vorig artikel
Volgend artikel

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichten velden zijn gemarkeerd met *