LADEN

Typ om te zoeken

De waarheid, een optie

Bedrog en fraude Beleggers Nieuws

De waarheid, een optie

bedrog

John de Mol heeft Facebook voor de rechter gedaagd (komt morgen voor) omdat via Facebook advertenties aangeboden worden waarin gesteld wordt dat hij bepaalde uitspraken gedaan zou hebben.
Die uitspraken deed hij niet en hij heeft niets met die advertenties van doen. Je zou toch denken dat het dus oplichting is.
Maar zoals ook de AFM al eens liet weten, bij marketing gelden andere regels. De waarheid is bij marketing een optie.
Zolang het maar een advertentie is, mag je dus serieus liegen.
De uitspraak naar aanleiding van de rechtszaak morgen is dus heel interessant. Mocht de rechter besluiten dat ook in marketing waarheid verteld moet worden, dan heeft dat nogal wat consequenties. Er worden namelijk heel wat discutabele uitspraken gedaan in advertenties. Wanneer is het liegen, wanneer is het overdrijven en wanneer is het statistiek?
Als marketeers de waarheid moeten gebruiken, wat is die waarheid dan? Ik ben de beste… Hoe kan je dat ooit waarmaken? In marketing gebruikt iedereen het, maar het is onmogelijk om er de maat van ‘de waarheid’ naast te leggen. Misschien was het ooit de waarheid, misschien ook wel niet. Is dat erg?
Waar ligt de grens? In mijn ogen is het gebruik van de naam en de foto van een beroemde persoon die daar geen toestemming voor geven over de lijn. Maar mag je bijvoorbeeld mensen verzinnen? Mag je een John de Moll verzinnen die dezelfde uitspraken doet? Waar ligt de grens?
Ik hoop dat John de Mol op het punt wint dat zijn naam en foto niet gebruikt mogen worden en dat adverteerders gegevens openbaar moeten zijn. Facebook geeft nu namelijk de gegevens van de adverteerders niet vrij. Dat maakt natuurlijk de drempel om bedrog te plegen nog weer lager. Dat lijkt me gewoon heel logisch. Ik ben echter heel benieuwd waar volgens de rechter de toelaatbare grens komt te liggen.
We moeten voorkomen dat marketeers juridische experts moeten worden. Aan de andere kant zou het gewoon zo moeten zijn dat je goede zeden niet uit het oog verliest. Dat laatste is nu pertinent wel het geval en daarbij zijn de producten die ze vervolgens leveren ook discutabel van aard en uitvoering. Een aantal criminelen hebben die markt ontdekt en verpesten die markt voor de wel degelijke bedrijven en marketeers in die sector. Facebook faciliteert die oplichters graag, want het levert ze miljoenen aan inkomsten op.

Tags
Volgend artikel

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichten velden zijn gemarkeerd met *