Ondernemers die heel hun onderneming afhankelijk maken van één bedrijf, bijvoorbeeld YouTube of Google, die maken zich extreem kwetsbaar.
Zo is er nu een mooi voorbeeld bij gekomen. Een jonge man die weg van permacultuur is, besloot een video kanaal op YouTube te openen en dagelijks video’s te maken en te plaatsen. Zijn inkomen kwam uit de advertenties die YouTube er onder plaatste.
Leuk voor beide partijen en de jonge man kon er zijn gezin van onderhouden.
Zijn video’s gingen over permacultuur in de tropen en daarbij ook over de gevolgen van het politieke beleid van de VS in heel de wereld en met name in Syrië, Oekraïne en Irak.
Zijn video’s waren zo nu en dan best pittig kritisch.
YouTube begon hem lastig te vallen met onduidelijke claims over copyright. Dat hield in dat de video’s zo nu en dan offline gehaald werden, zonder verdere uitleg.
Blijkbaar was het allemaal te kritisch naar de mening van YouTube en deze besloot vervolgens ineens ook alle advertenties niet meer te tonen. Daarmee viel dus in één keer het verdienmodel voor de jonge man weg.
Hij had in feite nog geluk dat YouTube niet zijn hele videokanaal offline bracht. Immers was hij dan ook zijn kijkers kwijt geweest.
Hij heeft nu de les geleerd dat je de grote bedrijven niet moet vertrouwen. Als jij er 100% afhankelijk van bent, dan moet je altijd in lijn blijven lopen en anders kunnen ze je met de nodige dwang wel zo ver krijgen.