Tesla maakt auto’s, dat weten we allemaal. Maar Tesla maakt ook batterijen en maakt ook oplaadpunten.
Vooral in die laatste is veel geld geïnvesteerd.
De briljante stap die ze nu genomen hebben, is dat ze die oplaadpunten nu ook beschikbaar stellen aan bestuurders van auto’s van autofabrikanten waarmee Tesla een deal maakt.
Tesla krijgt hierdoor een soort abonnementskosten van die autofabrikanten en maakt winst op het opladen van al die chauffeurs.
Ondertussen kan het bedrijf haar eigen auto kopers een steeds verder groeiend eigen oplaadpunten netwerk verstrekken.
Ze kunnen dus veel scherper geprijsd in de markt staan dan oplaadpunten aanbieders die de abonnementskosten niet van autofabrikanten krijgen!
Dit wordt zoals het er nu uitziet een cashcow voor Tesla, net zoals Amazon op een gegeven moment haar server capaciteit aan derden ter beschikking stelde. Musk verzon het niet zelf, anderen gingen hem met dit soort ideeën al voor. Het maakt grote en machtige bedrijven nog groter en machtiger en drukt kleinere spelers nog verder uit de markt.
Dat is de andere kant van de medaille. Morgen meer over dit onderwerp.