Beleggers Nieuws Laatste Nieuws

Amerikaanse infrastructuur investeringen (Tom Lassing)

Afgelopen maandag was collega Jack Hoogland heel positief over de komende Amerikaanse infrastructuur investeringen, een belofte van Trump.
Ik wil daar een kanttekening bij plaatsen. Niet omdat ik keiharde bewijzen heb dat het anders is, maar puur omdat ik Trump al sinds de jaren tachtig volg.
Ik denk dat het een vrij loze belofte van Trump was. Er is namelijk bij de overheid geen geld voor. Het is net als de muur die Mexico maar moest betalen. Trump heeft ook voor infrastructuur zo’n opzet bedacht.
Wat ik denk dat Trump gaat doen, is dat hij de verschillende individuele staten de mogelijkheid gaat geven om leningen bij de federale overheid aan te vragen. Hij laat de federale overheid leningen verstrekken tot een bepaald percentage van de som die nodig is om de infrastructuur aan te pakken.
Het échte geld moet van de staat zelf komen.
Zo kan Trump mooie sier maken EN het kost hem (de federale overheid) budgettair niets.
Dát zou veel meer in de lijn van Donald Trump liggen.

infrastructuur, investeringen
Dat wil dus niet zeggen dat er geen investeringen komen. Ze moeten wel komen, want bruggen storten letterlijk al jaren in. Ik denk alleen niet dat het ineens buitensporig veel investeringen gaan worden, want er is in de VS simpelweg geen geld voor. Het is meer zo dat dit herstel van de infrastructuur nu fundamenteel een blijvertje in de VS gaat worden. Jarenlang was er weinig in te verdienen en nu worden het weduwen en wezen beleggingen in die sector. Omzet gegarandeerd.
Een andere mogelijkheid en misschien wel de enige reële mogelijkheid tot financiering van de werken kan zijn om bedrijven en investeerders zoals beleggingsfondsen het geld te laten ophoesten. Gebruikers van die weg of brug moeten dan tol betalen. In feite een mogelijkheid voor Wall Street om ook echt grote delen van de VS te gaan bezitten. Willen mensen zich verplaatsen, dan moet je voortaan Wall Street betalen.
Dat is naar mijn idee de enige weg die nog serieus open ligt. Tolwegen bestaan al, maar het verschil is dan nu dat Wall Straat bestaande en door de staat betaalde infrastructuur dan voor een habbekrats in handen krijgt.
Wat ik niet serieus neem, is met enorme bestaande begrotingstekorten ook nog eens enorme investeringen te doen. Als ze dat doen, dan volgt er heus wel een keer een geldontwaarding die enorm zal zijn.
We gaan het zien hoe het gaat uitpakken. Ik geef mijn scenario een grote kans.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichten velden zijn gemarkeerd met *