We zien de prijs voor aardappelen extreem laag staan. Ten opzichte van een maand geleden een prijsdaling van 92,43%. Je leest het goed. Per 100 kilo kosten aardappelen op de wereldmarkt nu 1,40. Dat is een heel andere prijs dan je in de winkel voor 5 kilo zult aantreffen. Dat je dat even weet. Het verschil is de winstmarge van de verschillende spelers in die markt.
De koers van het aandeel Apple kreeg gisteren een dreun, omdat Apple de hogere kosten voor geheugenchips gaat doorberekenen. Tijdens beursuren verloor het aantal 6,15% aan waarde. Vreemd eigenlijk, want we weten dat Apple-klanten zo trouw zijn dat ze zonder morren die hogere prijs ook wel gaan betalen. Immers, wat is hun alternatief? Naar een Android- of Windows-omgeving gaan?
Als je nu op een site als Finance.Yahoo kijkt, dan staat het vol met artikelen die je vertellen dat de grote tech-aandelen zo goedkoop zijn. Hosanna vertelde vanochtend over Amazon, Nvidia, AMD, SpaceX en zelfs twee kleinere spelers in het AI-veld, zoals Recursion Pharmaceuticals (NASDAQ: RXRX) en Fiverr (NYSE: FVRR). Weet dat de schrijvers van die artikelen voor een bedrijf werken. Hun loon komt van dat bedrijf. Hun werk is winst maken voor dat bedrijf. Vraag je dus af wie hier de klant is die straks moet betalen…
Gisteren met Jack Hoogland gesproken over de dalende koersen van goudmijnen, zilvermijnen, kopermijnen en uraniummijnen. Wat is er aan de hand? Kijk hier: