LADEN

Typ om te zoeken

Waar gaan de kortingen heen?

Laatste Nieuws

Waar gaan de kortingen heen?

Onderzoek in Amerika leerde dat de meeste en grootste kortingen bij supermarkten worden gegeven op ongezond voedsel. Veel calorieën, veel suiker, veel vet. Daarop geven ze de hoogste kortingen.
In slechts 3% van de gevallen werd korting gegeven op groenten en in slechts 1% van de gevallen werd korting gegeven op fruit.
De meeste winst zit bij supermarkten in de verkoop van junk food, dus daar gaat ook de marketing naar toe.
Opvallend was echter ook dat er verschil is in Amerika waar de supermarkt gevestigd is. In de arme wijken is de overdrijving richting slechts voedsel groter. Blijkbaar is men daar gevoeliger voor de kortingen en is er minder besef dat je gezond moet eten.
De armen worden dus bijna gedwongen om junk food te kopen.
Ook de kwaliteit van vers voedsel is in Amerika slechter in arme wijken.
In feite leven hele groepen mensen er in een soort gezond voedsel woestijn. Het is er simpelweg niet meer te krijgen.
Wetende dat Amerika altijd een paar jaar op ons vooruit loopt is dat een beweging die we hier in Europa niet willen zien. Tenminste… Tenzij je gewoon bewust wilt dat arme mensen vroeger sterven en dus korter een eventueel risico voor de staat zijn…
En die beweging zien we in Europa al wel. Heb je een laag inkomen, dan is je levensverwachting ook in Nederland en België nu al tot wel 8 jaar korter.
Ligt dat aan de mensen, of ligt dat aan de omgeving?
Een soort kip en ei discussie.
In theorie heeft iedereen de beschikking over dezelfde gegevens over voedsel. Maar wie zijn het die vragen stellen? Dat zijn veelal de mensen die doorgeleerd hebben en die meer geld verdienen. Die vragen moeten we ons stellen, want het is nog slechts enkele weken geleden dat de keuringsdienst van waren aangaf dat ons voedsel niet zomaar veilig is.
De controle op de voedselkwaliteit is vrijwel verdwenen en helaas is het zo dat er genoeg bedrijven zijn die dan regels gaan oprekken. Zoals ze dan zelf als excuus zeggen, de rest doet het ook en anders haal ik het financieel niet…
Het ‘systeem’ van marketing en vrije economie valt of staat met een eerlijk speelveld. Eerlijk voor de ondernemers, maar ook eerlijk voor de consumenten. Die eerlijkheid is niet vanzelfsprekend, daar moeten we keihard voor vechten.
De tijd is gekomen om er voor te vechten, want anders staan ons Amerikaanse toestanden te wachten. In feite zitten we al midden in die beweging en zal het moeite genoeg kosten de beweging te stoppen, laat staan haar te doen keren.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichten velden zijn gemarkeerd met *