LADEN

Typ om te zoeken

Hoe bereken je het rendement?

Beleggers Nieuws

Hoe bereken je het rendement?

Je zou denken, als belegger is er maar één rendement, maar dat blijkt niet zo te zijn. De verschillende analisten en adviesdiensten houden er soms ook verschillende soorten rendement op na.

Soms, zoals bij BeursAccent krijgt u helemaal geen rendement door. U krijgt alle posities en de koersen, maar het rendement dat u zelf haalde moet u toch zelf uitrekenen. Uw positie is immers toch nooit precies de positie zoals die door de service portefeuille behaald is.
Anderen berekenen het rendement over de portefeuille, maar maken dan voor het gemak en de eenduidigheid bijvoorbeeld gebruik van de openingskoers van de volgende dag (www.woensdagtrader.com), of standaard de koers op een bepaald moment van de dag.
Hoe dan ook, het komt nooit overeen met uw eigen transacties, want iedere seconde zal de koers veranderen.
Er is één service die er een radicaal andere berekeningswijze op nahoudt.
Dat moet u even weten, want als u een ander uitgangspunt heeft, dan lijkt het van geen kant te kloppen.
Nexttrades maakte bekend ruim 900% rendement te hebben behaald, terwijl ‘mijn’ berekening op 28% uitkwam. Beide berekening zijn echter juist.
Ik ga als belegger altijd van heel de portefeuille uit, terwijl Nexttrades de verschillende trades van 5 tot 10% van de portefeuille bij elkaar op telt.
Het is niet onjuist, maar de meeste beleggers zullen net als ik van de gehele portefeuille uitgaan.
Die 900% klinkt marketing technisch veel beter dan 28% die ook helemaal niet slecht is.
Het staat op de site uitgelegd hoe ze het berekenen, maar daar lezen de meesten toch over heen.
Dat kan dan teleurstellingen opleveren, want als je jezelf al rijk gaat rekenen met 900% en het wordt slechts 28% dan ben je zwaar teleurgesteld. Dat strandhuis komt met 20% rendement niet zo snel in beeld, terwijl het al gekocht had kunnen worden met 900% over heel de portefeuille…
Wat ik vooral wil zeggen, is dat u ‘door de marketing heen leest’. Marketing moet u over de streep trekken. Goede marketing liegt niet, ze laat alleen slechts een klein stukje van de waarheid zien.
Ik ga niet over de marketing van anderen. Het mag wel duidelijk zijn dat ik het zelf anders doe. En mijn manier van het niet berekenen en niet publiceren is ook niet iedereen het over eens. Iedereen heeft zijn eigen manier. Weet u hoe dat heet?

Dat heet ‘vrije markt’. Soms blijft het even wennen.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichten velden zijn gemarkeerd met *