LADEN

Typ om te zoeken

Goede bedrijven vinden zichzelf opnieuw uit

Beleggers Nieuws Laatste Nieuws

Goede bedrijven vinden zichzelf opnieuw uit

Als een bedrijf meer dan 100 jaar bestaat, dan heeft het meerdere dingen bewezen. Het eerste bewijs dat het heeft geleverd, is dat het de generaties kan overleven. Immers is de grootste nekslag die een onderneming kan krijgen het overlijden van de oprichter.

Als je die slag te boven bent, dan is al veel gewonnen.
Maar er is meer te overwinnen.
Berkshire Hathaway, van Warren Buffett was ooit een textielfabrikant. Het bedrijf was ten dode opgeschreven toen dat werk naar lage lonen landen ging. Warren Buffett maakte er vervolgens een beleggingsfonds van. En daarna een verzekeraar en daarna een conglomeraat van succesvolle bedrijven.
DSM was ooit een staatsbedrijf voor de kolenmijnen. De mijnen gingen dicht en DSM werd een chemiereus en toen dat niet weer winstgevend was, toen ging DSM over naar gezondheids producten. Hoezo jezelf opnieuw uitvinden?
Philips begon ooit als gloeilampenfabrikant. Daarna werd het radioproducent en weer een generatie later kwamen daar televisies en huishoudelijke producten bij.
Vervolgens werd het een uitvinder van heel veel interessante technologieën. Helaas niet allemaal voor Philips even winstgevend, maar Philips was wel de rest ver vooruit. De uitvinding van de CD was briljant, maar dat was de videorecorder ook. Philips had de Google of Apple van weleer kunnen zijn als ze ook de marketingkracht van die bedrijven had gehad.
In 2007 besloot Philips op drie pijlers verder te bouwen en in 2014 wordt dan weer één van die pijlers verkocht.
Het is het kenmerk van een in de kern gezond bedrijf dat de kracht heeft om zich keer op keer weer opnieuw uit te vinden.
Dat het bedrijf de verlichting er uit doet en gezondheid binnen houdt, dat is een teken van lef.
www.beursaccent.nl

Tags

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichten velden zijn gemarkeerd met *