De nieuwe privacy wetgeving is voor bedrijven vreselijk streng. Je moet als bedrijf heel goed aangeven wat je met gegevens van de klanten doet en je moet gegevens wissen als de klant er om vraagt. Je mag ook niet langer gegevens van uitgeschreven klanten bewaren.
Dat is de ene wet.
Er is echter nog een andere wet… Dat is namelijk de belastingwet.
Als onderneming moet je je complete administratie 10 jaar bewaren.
U kan wel als klant op basis van de privacy wet eisen dat uw gegevens gewist worden, maar op basis van de eisen van de belastingdienst gaat dat dus niet gebeuren.
Alle gegevens over uw aankopen moeten bewaard blijven, want anders kan die onderneming vanuit de belastingdienst boetes tegemoet gaan zien.
Zodra u dus omzet heeft gegenereerd, gelden er andere regels en kan de onderneming maar niet zo “al” uw gegevens wissen.
U kan dan wel uit bepaalde databases gehaald worden, maar niet uit de administratie.
Het is zo’n beetje zoals de brandweer die van u als restaurant eigenaar verwacht dat u de keukendeur naar het restaurant toe afsluit, terwijl de arbeidsinspectie van u eist dat er een goede open verbinding zonder obstakels is tussen de keuken en het restaurant.