Met de opkomst van de elektrische auto is de toekomst van de automonteur erg onzeker geworden.
In en rondom een verbrandingsmotor zitten duizenden onderdelen die onderhevig aan slijtage zijn. De meeste auto’s met verbrandingsmotor zijn daarbij in het bezit van particuliere eigenaren.
In elektrische auto’s zitten veel minder onderdelen en die onderdelen zijn ook nog eens veel makkelijker te vervangen.
De kans op slijtage door extreme hitte etc. is bij elektrische auto’s veel kleiner. Bij een elektromotor kies je er sneller voor om heel het onderdeel er uit te halen en direct te vervangen. Het onderdeel dat stuk is kan dan later middels computers en robots gerepareerd worden. Een bezoekje bij de dealer zal dus vrijwel altijd minder dan een kwartier duren. We zien nu ook al dat je veel elektrische auto’s ook als particulier niet koopt, maar leased. Je betaalt dus een soort huur en het risico van kapotte onderdelen ligt bij de leasemaatschappij, niet meer bij de rijder.
In de meeste gevallen zal het probleem bij de batterij liggen en die gaat geen mens meer open maken. De batterij wordt alleen door computers en robots onderhouden en gerepareerd.
Ik merk het nu al bij mijn twee takt motoren. Er zijn steeds minder plekken waar je die kan laten repareren. Veel gereedschap werkt al op elektriciteit (batterijen) en kennis over hoe je een kleine verbrandingsmotor moet repareren wordt al zeldzamer. Ik heb ondertussen al drie machines die kapot zijn en waar ik geen monteur voor kan vinden. Een kettingzaag, een bladblazer en een stroomgenerator.
Bedrijven willen alleen de merken die ze voeren onderhouden. Als een bedrijf ermee gestopt is, dan zit je dus met een machine die je zelf zal moeten repareren…
Mooi zo TOM.