Home Beleggers NieuwsDe laatste stand van zaken rondom Box 3

De laatste stand van zaken rondom Box 3

by Tom Lassing
Laat wilde belastingplannen je beleggingen niet verpesten

Laat ik al even zeggen: het is lastig dit bij te houden. Als ik hier iets plaats, dan kan het over enkele uren al anders zijn, of er ligt weer een nieuw voorstel.

Het zijn voorstellen, nog geen wetten.

Wat ik heb begrepen, is de stand van zaken op het moment van schrijven het volgende:

Vanaf 1 januari 2028 zullen alle financiële instrumenten, aandelen, obligaties en opties en andere derivaten onder een vermogenswinstbelasting vallen. Dat betekent in beginsel: koerswinst pas belasten wanneer je verkoopt, in plaats van jaarlijks belasting te heffen over een ongerealiseerde koersstijging.

Over 2026 geldt nog het oude regime

Over 2027 zal de heffing hoger worden dan over 2026.

2028 Vermogenswinstbelasting op financiële instrumenten en vastgoed. Bij andere instrumenten wordt gekeken naar de aanwas.

Na 2030 denken ze nu aan vermogenswinstbelasting voor alle box-3-vermogensbestanddelen

Omdat 2026 en 2027 nu dus het oude regime kennen, is het voorstel nu om heffingvrij vermogen per persoon terug te brengen van 59.357 naar 30.846 euro.

Je gaat dus veel sneller over je vermogen belasting betalen.

Daarvoor hoef je niet zo heel rijk te zijn.

Het forfaitaire rendement voor overige bezittingen — waaronder aandelen en onroerend goed — gaat van 6,37% naar 7,87%. Dit geldt uitdrukkelijk niet voor spaargeld.

Het rendement tot 1.800 euro is vrijgesteld. Dat vrijgestelde rendementsbedrag gaat na 2028 naar 1.000 euro.

Dan iets wat voor beleggers na 2028 interessant is.

Als je bijvoorbeeld aandelen bezit die flink in waarde stijgen, maar die je niet verkoopt, dan is het verschil enorm.

Stel:
Aandelen gekocht voor €100.000
Eind 2028 waard: €140.000
Geen verkoop
€40.000 ongerealiseerde koerswinst

Onder een vermogensaanwasbelasting zou die €40.000 in beginsel in dat jaar als rendement worden meegenomen.

Onder de voorgestelde vermogenswinstbelasting wordt die €40.000 pas belast wanneer je de aandelen verkoopt.

Dat maakt langetermijnbeleggen fiscaal veel aantrekkelijker.

Het kabinet zegt zelf dat de overstap bedoeld is om langetermijnbeleggingen en het Nederlandse investeringsklimaat te stimuleren.

Dit alles zijn voorstellen, nog geen wet!

You may also like

Leave a Comment