Beursbox

Onze rechten nemen af (Tom Lassing)

 Gepubliceerd door op 11 januari 2017 om 09:12
jan 112017
 

Toen Nederland nog een apart land was, toen hadden we een belastingwetgeving die ons het recht gaf te zoeken naar de meest gunstige manier om belasting te betalen. Voor particulieren hield dat bijvoorbeeld in, het schuiven met de inkomsten van de partners, zodat zo min mogelijk afgedragen hoefde te worden.
Een eerlijk systeem, omdat iedereen het mocht toepassen en het een recht was om te zoeken naar de voordelen binnen het systeem.
Natuurlijk kan je je afvragen of het uiteindelijk wel eerlijk is, want degene met de beste adviseur kan zo de beste wegen zoeken om minder te betalen. Zo betaalde miljardair Freddy Heineken slechts inkomstenbelasting over de 10.000 gulden die hij zichzelf als loon gaf.
Dat hij dus schatrijk was en geld als water had deed er niets aan af, zijn duurbetaalde fiscale adviseur had hem perfect voorgerekend hoe hij wel kon profiteren van Nederland, maar er privé vrijwel niets aan bijdroeg. Het belastingsysteem was en is dan ook in de basis geschreven voor en door de rijken.
Een eerlijker systeem is iedereen de flattax opleggen, maar Nederland koos daar niet voor, mede omdat de rijkste ondernemers en bestuurders enorm veel invloed blijven hebben op de belastingwetgeving. Het is dus met die aftrekposten speciaal afgestemd op rijke ondernemers en bestuurders.
Zo werkt dat.
Nederland is echter geen apart land meer en tegenwoordig is de invloed van rijke ondernemers en bestuurders anders geworden. De belastingwetgeving is nu veel meer afgestemd op de bedrijven en niet meer op mensen.
Grote bedrijven hebben nog altijd de voordelen, maar lokale bedrijven hebben dat niet. Ondernemers werden CEO’s en CEO’s en bestuurders zoeken het niet meer zo zeer in persoonlijke bevoordeling door de belasting. Zij zoeken het in enorme lonen en bonussen die ze ten koste laten komen van het bedrijf. Ze betalen dus persoonlijk wat meer belasting, maar ze laten zich gewoon extreem hoog door het bedrijf uitkeren.
De manier waarop de EU omgaat met belastingen is ook anders geworden. Hoewel het recht om je beste voordeel te zoeken nog niet weggenomen is, is het wel zo dat ambtenaren nu werken naar een verbod.
Hoewel je dus recht hebt om je voordeel te zoeken, wil de EU je toch aanklagen om je zo te dwingen het werken met bijvoorbeeld buitenlandse routes te verminderen. Het is legaal, maar hoe lang nog?
Hel wat bekende personen hebben na het Panama Papers schandaal moeten toegeven dat ze via de buitenlandse route hun belastingen ontweken hebben. Was het legaal? Was het nét over het randje?
De EU wil de grenzen minder ver leggen en heeft met de Theurer-Kofod regelgeving afgelopen zomer weer nieuwe grenzen gesteld.
Of we daar dan zo gelukkig van moeten worden, is de vraag. Het grijpt ook nogal in op onze rechtspositie. Iets waar de EU geen enkel probleem mee lijkt te hebben.
Daar waar vroeger de bewijslast bij de overheid lag, daar moet nu de belastingplichtige maar bewijzen dat deze onschuldig is. De EU heeft in bepaalde procedures ook de rechter uitgesloten. De vraag is nu echt of we dit eigenlijk wel willen… Het is echter al goedgekeurd door de EU, dus we hebben het blijkbaar maar te willen.