LADEN

Typ om te zoeken

Huizenbezit percentage

Beleggers Nieuws Laatste Nieuws

Huizenbezit percentage

detroit

In de VS is het percentage huizenbezitters de laatste veertig jaar gestaag gedaald. De huizencrisis van 2008 hielp daarbij ook niet mee. In de periode dat huizenprijzen stegen was het bezitten van een huis een prachtige zaak. Je werd slapend rijk was het idee. Dat gaat niet helemaal op, want als je verkoopt moet je daarna ook weer iets doen om te kunnen wonen.


In Detroit is na de jaren zestig een heel andere situatie ontstaan. Door de neergang van de lokale economie is de huizenmarkt er de laatste 60 jaar dramatisch te noemen. Het bezitten van een huis aldaar was tientallen jaren doodeng, want er waren nooit kopers te vinden. Jaar na jaar, en dat zestig jaar lang, daalden huizenprijzen.
Huizen bleven er leeg achter omdat de eigenaren simpelweg geen kopers konden vinden. Zelfs niet tegen afbraakprijzen. Letterlijk waren er in 2008 huizen te koop voor $5 en zelfs toen waren er geen kopers.


Dat het percentage huurders in die stad dus extreem hoog is, is niet zo gek. Huren was er een heel slimme zet.
De laatste maanden zien we in Detroit voor het eerst in zestig jaar oplopende huizenprijzen.
Een half jaar geleden, dus voor de eerste signalen dat de huizenmarkt mogelijk voor het eerst in zestig jaar zou gaan herstellen, besloot ik er huizen te gaan kopen, opknappen en verhuren.
Ik zag een kans om winst te maken, wilde het risico nemen en ging aan het werk.

Je kan heel deze situatie in Detroit ook anders zien en alleen maar wijzen op wat er fout ging (en gaat). Een (zwarte) schrijver van Global Research zag in Detroit alleen maar misbruik van zwarten en hij zag ultra rijke foute blanken.
Hij was niet de enige. Vanuit extreem linkse zwarte hoek is er nu commentaar op die slechte blanken die van de zwarte ellende profiteren…

Volgens Abaypomi Azikiwe is het zo dat de zwarte bevolking achtergesteld wordt in Detroit en dat ze uitgebuit wordt door rijke blanke woning bezitters.
Het ‘bewijs’ van de uitbuiting is volgens de journalist het feit dat de zwarte bevolking voor het overgrote deel huurt en niet koopt.
Dat is het bewijs voor de uitbuiting.
Heel de lokale situatie van de laatste zestig jaar compleet negeren en het volledig op de discriminatie toer gooien.
Ik maak daar bezwaar tegen.
Het is immers maar de vraag of het prille herstel van de huizenprijzen doorzet. Als ze nu de zwarte bevolking in koophuizen jagen en de huizenprijzen dalen weer? Wat dan? Wie heeft ze dan benadeeld?
Ik ben zelf heel bewust als vastgoedbezitter actief in die stad. Ik bezit momenteel 15 woningen volledig en vier woningen deels. Ik laat de gekochte woningen renoveren en breng ze voor gangbare prijzen op de huurmarkt. Mijn risico. Ook ik weet niet wat de huizenprijzen gaan doen. Ik heb er wel een idee over, maar zekerheden bestaan niet, zeker niet met de racistische president die nu in het Witte Huis zit. Detroit is nu eenmaal een overwegend zwarte stad en die kan dus op weinig steun vanuit Washington rekenen.
Ik begrijp waar de zwarte (ultra linkse) commentaren vandaan komen en er zijn voorbeelden te noemen van gedrag van blanke ultra rijken en een overheid die corrupt is en zich in laat met dure showprojecten die weinig toevoegen. Het is de vraag waarmee je bezig wilt zijn. Wil je alleen maar wijzen op wat er slecht gaat, of wil je actief bijdragen aan wat ook goed gedaan kan worden. Ik kies voor het laatste.

https://www.globalresearch.ca/capitalist-development-community-demolitions-detroit/5682180

Tags
Vorig artikel
Volgend artikel

11 Reacties

  1. Paul 11 juli 2019

    Tom, als kampioen van de vergroening, kun je aangeven hoe groen deze belegging is? Welk deel van het renovatiebudget wordt besteed aan energiebesparing? Alleen groene praatjes vullen geen gaatjes

    Beantwoorden
  2. R. F. M. Verdonschot 11 juli 2019

    detroit ging falliet . niet door de blanken. maar een corrupte zwarte burgemeester en medewerkers. dus het zijn niet alleen de blanken die het doen. je kunt er bijna gratis een huis kopen. vraag en aanbod. maar ja je moet dan wel aan het werk. en dat schort er aan. aan de mentaliteit . bij aziaten zie je dat probleem niet. en die klagen niet. die gaan aan de slag. proost en je bent goed bezig daar.

    Beantwoorden
  3. Jan 11 juli 2019

    Beste Tom. Ik volg je al vele jaren vanwege jouw soms leuke, heldere inzichten in beleggingszaken. Maar als ik ungefundeerde, niet onderbouwde politieke meningen wil horen neem ik wel een abonnement op de Volkskrant of NRC, dus een vriendelijk verzoek: bewaar jouw politieke meningen voor in de kroeg en beperk je in jouw diverse beleggingsbrieven dan ook tot beleggingszaken!

    Beantwoorden
    1. Tom Lassing 11 juli 2019

      Jan, Een abonnement op de Volkskrant of NRC kost je geld. Beursbox is al sinds 2001 gratis. Het nadeel voor je is dat je mijn ungefundeerde, niet onderbouwde politieke meningen er bij krijgt. Helemaal gratis.
      Overigens ben ik belegger in deze lokale markt. Het gaat mij en mijn geldschieters dus wel degelijk aan wat er speelt in Detroit.

  4. Jan 11 juli 2019

    Nou Tom, als jij zo nodig een politieke brief wilt maken onder de valse vlag van beleggingsinformatie, en uit jouw antwoord blijkt dat dat het doel is,, doe je best! Maar dan verder zonder mij.

    Beantwoorden
    1. Tom Lassing 12 juli 2019

      Beste Jan,
      Het is een gratis nieuwsbrief waarvan niemand je dwingt om die te lezen. Dus doe vooral wat je wilt doen. Ik wil vooral niet de indruk wekken dat ik je dwing om mijn gratis nieuwsbrief te lezen. Ik wil ook niet de indruk wekken dat ik alleen maar schrijf om de lezers vooral tevreden te houden. Als je dat wilt, dan moet je je abonnementen maar nemen op nieuwsbrieven die precies dat schrijven wat je wilt horen. Of je daar dan wijzer van wordt is de vraag, maar kies vooral voor de bubble waar jij je prettig in voelt. Ik denk dat economie, beleggen en politiek met elkaar te maken hebben. Ik ga me dus niet beperken tot alleen beleggen.
      Ik wil proberen te bewerkstelligen dat de lezers echt eens nadenken. Dat kan dus inhouden dat ik soms een beetje ‘pijn’ doe door het akelig duidelijk te maken. Kan je daar niet tegen, schrijf dan gerust uit. Ik wil je niet overtuigen van mijn gelijk. Ik wil hoogstens even wakker schudden. Jij kiest er voor om te willen blijven slapen. Ik respecteer dat. Dus schrijf gerust uit als dat de gemoedsrust terug geeft.

  5. Paul 11 juli 2019

    Ja, weer een ongefundeerd politiek verhaal. Zeker als beleggingsexpert is dit onprofessioneel en onnodig. Je brengt met je politiek gespeculeer zelfs beleggingen van je klanten in gevaar als je bijvoorbeeld een land (terecht of onterecht) niet meer in mag. Laat politieke duiding gewoon over aan journalisten

    Beantwoorden
    1. Tom Lassing 12 juli 2019

      Niet mee eens. Dit speelt in Detroit en ik ben er actief belegger in huizen. Tientallen lezers zijn mijn geldschieters dus dit alles is wel degelijk relevant. Dat mijn lezers een land niet meer in mogen omdat ze mijn nieuwsbrief lezen is vergezocht. Vraag je af of je wel iets te zoeken hebt in zo’n land!

  6. Jan Volder 12 juli 2019

    Beste Tom. Jouw reactie is een aaneenschakeling van pure onzin! Heeft iemand gesuggereerd dat jij mensen dwingt om je brieven te lezen? Het doel van iemand die beleggingsbrieven schrijft lijkt mij juist te moeten zijn om de lezers tevreden te houden, maar dan wel met beleggingsrelevante zaken.
    Als je het dan al nodig zou vinden om er politiek bij te halen, waar op zich inderdaad niets tegen is, doe dat dan gefundeerd en onderbouwd! Je bent toch niet zo simpel (of toch wel?) dat je meent dat mensen gaan nadenken als jij zo maar in het wilde weg wat kreten slaakt? In analogie: Ijzer mensen is het helemaal, kopen die ijzermijnen! Dit is het juiste moment, wilt u hier even inschrijven? Als je op dezelfde manier over beleggingszaken schreef was je al jaren geleden out of business geweest!

    Beantwoorden
    1. Tom Lassing 12 juli 2019

      Jan, omdat jij het er niet mee eens bent is het nog geen onzin of is het ongefundeerd. Als je zo nodig commentaar wilt hebben wees dan specifiek. Waar zit ik dan mis? Maak het eens concreet. Alleen maar azijnpissen is makkelijk. Durf de discussie ook eens inhoudelijk aan.

  7. Andre 13 juli 2019

    Beste Tom, ik vind je artikel wel zeer ter zake doend en ben blij met de informatie. Want ook achtergrond info is belangrijk om beslissingen te nemen. Ook nog: een beleggersbrief die lezers naar de mond praat zou ik niet willen hebben. Niet tegen betaling, niet gratis en zelfs niet als ik er geld toe zou krijgen. Dank u voor uw oprechte schrijfsels, ook al ben ik het niet altijd eens of vind ik het soms ongenuanceerd of onvolledig.

    Beantwoorden

Laat een reactie achter Andre Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichten velden zijn gemarkeerd met *