Beursbox

De geschiedenis van Amazon (Tom Lassing)

 Gepubliceerd door op 12 september 2017 om 07:23
sep 122017
 

Ik pak dit bedrijf er even bij, omdat steeds vaker de vergelijking internet bubbel en crypto mania wordt gemaakt.
Als we kunnen leren van de geschiedenis, dan moeten we die geschiedenis natuurlijk wel kennen.

Ik was er bij toen Amazon begon en toen de strategie van Bezos helder gemaakt werd. Hij wilde groeien, groeien en groeien en had pertinent en op geen enkele wijze interesse in winst maken. Zijn doel was harder dan wie dan ook te groeien en via die weg alle concurrenten uit de markt te blazen. “Winst” was in die strategie alleen maar verlies. Hij wilde geen dividend uitkeren en geen winst maken. Immers, als je winst maakt, moet je ook belastingen afdragen en dat is nóg meer verlies maken.
Maximaal rendement haal je door alles, werkelijk alles te gebruiken voor de toename van de omzet.
De koers van Amazon was werkelijk belachelijk in de eerste jaren. Er kon geen koers/winst verhouding worden vastgesteld en een waardering worden gegeven op basis van het winstrendement, omdat er geen winst was. Men ging uit van een theoretische K/W van 100 … over volgend jaar. Analisten begrepen niet waarom je als CEO geen winst zou najagen. Dát was toch het ultieme doel van een onderneming?
Hoe extreem duur het aandeel toen ook al was, het is niets ten opzichte van nu. In de koersgrafiek van nu, aangepast op splitsingen etc. is de koers van de piek van 1999 te vinden op 86 dollar. Amazon staat op het moment van schrijven op een koers van 965. Het bedrijf dat in feite nooit structureel winst maakte, is ondertussen ruim 460 miljard dollar waard. Analisten verwachten volgend jaar nog altijd een K/W van 121. De vraag is of analisten de strategie van Jeff Bezos ooit zullen begrijpen.
Door deze strategie betaalt Amazon nog altijd extreem weinig belastingen. Daarmee blijven hun kosten heel laag en kunnen ze met al hun producten onder de prijs van concurrenten blijven.
Het streven naar winst is in feite een heel ongunstige zaak in de strategie van Amazon. Het maakt je als onderneming veel te duur.
Als Jeff Bezos de wereld iets geleerd heeft, dan is het deze strategie.
Ze staat haaks op welke economische strategie vanuit de academische wereld en van de overheid. De overheid belast bedrijven immers vooral op hun winst. Het is natuurlijk achteraf bezien briljant als je dan openlijk zo werkt dat je nooit winst wilt maken. Dat je je managers straft als ze te winstgevend gaan worden. Immers laten ze dan marktaandeel liggen.
Amazon was in 1999 één van die extreem gewaardeerde bedrijven binnen de internethype. Met één uitzondering. Ze maakten dan weliswaar net als de rest geen winst, maar ze maakten wel een enorme omzet. Ze hadden daarmee de cashflow om te overleven. Dat is nog altijd zo. Ze hebben na belastingen een vrije cash flow van ruim 11 miljard per jaar. Zo raakt je kas niet snel leeg.
Winst maken is iets voor de sukkels die het niet begrijpen.