Beursbox

Mijn broek zakte af

 Gepubliceerd door op 16 januari 2012 om 06:28
jan 162012
 

Vrijdag zat er een analist van Blackrock bij CNBC. Ik heb deze zender eigenlijk altijd wel aan staan, maar dan vrijwel zonder geluid. Ineens hoorde ik toch iets waar mijn aandacht direct door getrokken werd. Het was de mededeling van de blackrock analist dat

de economie in Amerika prima in orde was.
Neen er was geen probleem, het was een ijzersterke economie en de Blackrock analist was aan het verdedigen waarom hij dus zeer positief over bijvoorbeeld health care en andere sectoren was.
– Marketing technisch een briljant verhaal. Ik kan niet anders zeggen. Vorige week liet ik al zien hoe je je beleggingsresultaten beter kan laten uitkomen, maar Blackrock doet het nog slimmer. Ze hebben het niet eens over resultaten (want die waren over 2011 niet best), ze hebben gewoon een positief verhaal. Volkomen uit de lucht gegrepen als je het mij vraagt, maar dat mag. Immers mag je een mening over de economie hebben en deze uitdragen. Kan niemand je op aanklagen.
Waarom marketingtechnisch briljant?
– Simpel, wat hoort of leest u liever, mijn bericht dat de Dollar nepgeld is en Amerika de industrie die haar uit het dal kan trekken naar China heeft verhuisd, of het bericht van Blackrock dat de economie van Amerika zeer sterk is en dat er echt niets aan de hand is?
U moet toegeven, dat laatste is prettiger om te horen.
Ik schreef vorige week al, marketing is een mooiere weergave van een stukje van de waarheid. Het is legaal bedrog voor wie het glas half leeg wil zien, het is mooi inpakken voor wie het glas halfvol wil zien.
Hoe dan ook, u zult als consument door de marketing heen moeten prikken.
Overigens, ook u gebruikt en misbruikt marketing. We doen dat allemaal. Als u gaat solliciteren, dan doet u nettere kleren aan dan dat u aan heeft als u er vervolgens gaat werken. Ze namen de zeer keurig geklede heer of dame aan en wat kregen ze uiteindelijk? Is dat niet ook een vorm van misleiding? Onschuldig weliswaar, maar het is wel marketing. Marketing van jezelf in dit geval.