Beursbox

Batterij techniek 2.0 (Tom Lassing)

 Gepubliceerd door op 24 februari 2016 om 08:07
feb 242016
 

In de eerstkomende BeursAccent Nieuwsbrief schrijf ik over een heel bijzondere uitvinder. Een man die doelbewust slimme mensen zocht, maar ook heel bewust NIET in de sector waar hij nieuwe ontwikkelingen wilde bewerkstelligen.
Ook Einstein zei ooit al, dat als je een nieuwe ontwikkelingsslag wilt maken, je mensen van buiten nodig hebt. Die weten namelijk nog niet wat niet werkt en gaan dus onbevangen aan de slag en laten zich niet sturen door ‘regels’ die de sector zichzelf al opgelegd heeft.
Zijn insteek was in meerdere opzichten uniek en briljant.

Zo is de huidige techniek van batterijen geheel opgezet vanuit rare metals en gericht op een zo hoog mogelijk rendement.
Een prima insteek, maar duur. Immers heten rare metals niet voor niets ‘rare’. (zeldzaam)
In die hoek verder gaan met ontwikkelingen maakt dat de techniek duur blijft en duurder wordt naarmate de vraag naar rare metals toe blijft nemen.
Veel handiger is het als je een batterij kan maken van de goedkoopste en ruimst aanwezige materialen die je kan vinden.
En dus ging hij heel doelbewust op zoek naar oplossingen in die hoek.

Binnen de batterij techniek van de afgelopen dertig jaar is steeds gekozen voor een bepaalde lijn van oplossingen. Naast rare metals was dat ook nano techniek.
Ook dat is extreem duur.
Hij wilde juist niet dat soort extreme technologie oplossingen, ook weer vooral omdat het te duur is. Het is niet simpel genoeg, ondanks dat de efficiency heel goed is.
Als je spotgoedkope technieken gebruikt, dan win je het bij de consument en bij bedrijven van de veel te dure technieken. Hij had namelijk nog een belangrijk doel.
Zijn techniek moest de goedkoopste op aarde worden.
Zo goedkoop, dat men graag zou overstappen op de nieuwe batterij techniek.
En daarbij heeft hij goed gekeken naar consumenten onderzoeken. Mensen zijn namelijk bereid een goedkopere techniek op te pakken en zijn zelfs bereid tot 10 dollar per maand meer uit te geven. Maar 10 dollar of meer per maand aan extra kosten, dat zou niet geaccepteerd worden.
Dan kan je alleen winnen met subsidies. Dat wilde hij dus niet.

Zijn product had nu eigenlijk al op de markt moeten zijn. Helaas is dat niet gelukt. De temperatuur van zijn batterij loopt zo enorm op, dat de afdichting het niet houdt. Er moet nu dus nog slechts een oplossing gevonden worden voor de afdichting… De techniek zelf werkt al.
Ik ben zelf al om. Zodra die techniek door hem verkocht gaat worden, ga ik zeker kijken of mijn zonnepanelen al niet op de batterij aangesloten kunnen worden… In Nederland is er geen haast, omdat we nu nog de salderingsregeling hebben. Maar die regeling is eindig en vanaf dat moment moeten de bezitters van zonnepanelen overwegen om zelf batterij capaciteit te kopen. Ik zag vanochtend op het vroege journaal al een mededeling van elektriciteitsbedrijven dat ze stroom overdag gratis willen maken, maar dan moet stroom in de avond (veel) duurder mogen worden. Een maatregel om de kleine zonnepaneel bezitters te treffen, tot die er zelf batterijen bij aanschaffen.
Overigens is de batterij techniek zo goed en zo klein uit te voeren, dat elektrisch rijden straks ook veel goedkoper gaat worden. Tesla kan straks wel inpakken als ze in de toekomst ook niet overstappen op deze nieuwe batterij techniek.
Ik heb de techniek ook opgenomen in de nieuwste versie van het duurzame kansen rapport dat u hier kunt bestellen

PS: in De Telegraaf eerder deze week een artikel over het feit dat er een run op het zeldzame Lithium aan het ontstaan is. Ik voorspel u dat dit geen lang leven beschoren zal zijn. De volgende generatie autobatterijen zal immers geen lithium meer bevatten!
Voorzichtig dus als belegger. Laat u niet gek maken door de hype die ze nu rondom Lithium creƫren. Het is een oude techniek. Namelijk al meer dan 20 jaar oud. Het is binnenkort allemaal al weer achterhaald.
Wilt u als belegger echt kans op klappers maken, dan moet u niet zoeken in kranten die met de technieken van gisteren komen.